bild

bild

onsdag 13 november 2013

Dagens...

Mest intressanta:
När 7-åringen och jag såg ett program inspelat på Grönland. Grönlänningarna visade upp sin kultur och 7-åringen frågade: - Vad är kultur?
Tja, vad svarar man?
- Kultur är allt människan gör.
- Aha. Som att jag ser på tv nu?
- Nej, jag menar tillverkar.
- Å. Då förstår jag. Som att jag skulle tillverka ett hus.
- Ja. Det är en sorts kultur. Något vi formar och eftervärlden kan se.
- Men varför sätter mannen på plastben på en gammal trägubbe?
- Förmodligen för att binda samman sånt som var förr i tiden med sånt som finns nu. För att visa att gammal kultur hör ihop med moderna former.
- Aaaah....
*tystnad*
- Men mamma, grönländarnas högtid när barnen börjar skolan liknar väl väldigt mycket vår familjs kräftfest? Och det är väl gjort. Alltså kultur?
Ja, det fortsatte och fortsatte. Långt efter den barske barnafadern sagt att det var tandborstdags. Tack vare att modern sade sch! bara för att tankegångarna skulle fortsätta att föröka sig.
Coolt! Vuxet liksom. Och ett välkommet inslag i min vardagsgrå tisdagkväll.

Konstigaste:
När jag fick en vänförfrågan som rörde upp hela min värld.
Som fick mig att ifrågasätta vem som ska få ta del av ens innersta tankar och ens vardagligaste svarta skämt på fejjan.
Det tog kraften av hela min tisdag. Fick mig att städa och feja runt hela Dårhuset som aldrig förr. Fälla en tår. Fundera tvåtusen extra varv kring min egen existens.
Jag har inga svar än. Och inte har jag heller svarat på förfrågan utan helt sonika backat ut från Facebook utan att ens säga pip. Ingen lösning whatsoever. Jag vet. Kanske vilar den dock sig i form till imorgon.

Sötaste:
När middagen var klar och la familia fortfarande inte var komplett. Och jag erbjöd 13-åringen med flickvän att äta tidigare än oss andra. 13-åringen tände då lampan i matrummet, släckte den på en gång och menade att middagen inte var nog romantisk om den inte intogs i stearinljussken.

Mest oväntade:
När 10-åringen, efter ett stopp hos tjejliga klasskompisen, kom inklampande med både henne, en klasstjejkompis till och en kille ur en annan klass. Plötsligt händer det liksom. Han som helst är med bästisen annars. Men wow. Extra kul var också att han fick Freudan att göra sitt enda trick, nämligen att dansa, inför tjejernas exalterande ögon.

Brist:
Ja, inte hade jag kunnat ana att äggen skulle bli hårdvaluta när jag fräste ihop middagens pyttipanna. Som hungriga vargar slogs ungarna om vem som skulle få det sista. Men i sanningens namn hade jag heller inte kunnat räkna ut hur många kompisar och flickvänner som skulle äta här.

Fynd:
När man veckohandlar och vänder på vartenda öre går det inte att helt och fullt förmedla lyckan över att hitta en guldtia i vagnen framför sig på ICA. Lägger man dessutom till alla extrapriser, rabattkuponger och "kort datum halva priset" så hamnar man nästan i trans.
- Du är så fattig! Säger 13-åringen. Jag tar det som en komplimang.

Bästa:
När 14-åriga flickvännen förhör 13-åringen inför tyskaprovet imorgon. Awwww!

2 kommentarer:

  1. Jag älskar din familj! Trots din situation skapar du (och din man) en miljö där fantastiska individer frodas, jag är så imponerad!

    Jag har skippat en hel del vänförfrågningar på fejjan, från människor som jag inte är intresserad av att ha i mitt liv. Nu har jag inte behövt möta dem i IRL, men om jag skulle göra det skulle jag spärra upp mina blå och spela förvirrad och säga att jag helt missat deras vänförfrågan, den måste blivit nått fel med...

    SvaraRadera