bild

bild

tisdag 24 september 2013

Kardinalfel

Jag drömde att jag var med i en frågesport på tv och fick frågan var uttrycket Kardinalfel kommer ifrån.
Min mikrofon var trasig så det var ingen som hörde vad jag svarade och jag åkte ut.

När jag vaknade låg jag en stund och funderade på vad jag egentligen dragit till med i drömmen.
Vet jag ens varför man säger så?
Cardinal sins....säger man ju på engelska. Fast det är ju Dödssynderna. Men i och för sig kan man väl säga att det är ett riktigt fett kardinalfel om de synderna begås av just kardinaler.
Nå.
Jag vet inte om det är en dödssynd att slarvigt köpa omatchande kläder på diverse halvareapriset-reor - men ett kardinalfel är det absolut.
Jag lär mig aldrig.
Idag har jag jeans, en ljusblå tunika med silverbrodyr, en vinröd ullväst och en mörkturkos scarf på mig.
Matchar inte ett smack.
Och jag drömmer vidare om den där basgarderoben jag är för snål för att börja bygga upp.

Rivstart på dagen blev det hur som helst. 13-åringen hade sovmorgon och skulle sedan åka buss in till stan med alla sjuorna för en friluftsdag. Men han försov sig. Och hade sedan ingen brådska alls och missade bussen från grannbyn trots att jag körde i hundra knyck. Vet inte vad det var för missförstånd men han påstår att lärarna sa till hans kompis (som satt på bussen och försökte hålla kvar den) att 13-åringen skulle åka bil till stan. Hm. Tacka fan för det. Jag kastade ut honom i farten så fick han ringa mormor för att få skjuts. Men det kunde ju inte läraren veta.

Med stress ända upp till ögonbrynen sladdade jag en kvart senare in på parkeringen för veckans andra dag på biblioteket. Som ligger i motsatt riktning till stan, ifall ni undrar.
Igår var jag rätt produktiv. Sorterade in böcker i hyllorna tills jag blev helt snurrig av att inte riktigt förstå systemet.
Sedan valde jag tema till skyltningsbordet i entrén och letade både barn och vuxenböcker till det.
Plus att jag lagade och märkte om ett par böcker.
Idag gjorde jag väl ungefär samma sak. Förutom att jag även planerade en hel bokserie för invandrare(!) och fortsatte på min livsuppgift: nämligen att hitta manliga barnboksförfattare med tjejhjältinnor. Något jag pysslat med av och till i ett par år nu. Men inte är de många. Nå. En bunt prins- och prinsessböcker av Per Gustavsson fick i alla fall följa med hem.

Vaddå tråkigt att sortera böcker? Jamen det är väl hela poängen. Bättre övergång till helg kan man ju inte få, haha.

Risgrynsgröt från igår kväll och soppa på butternutsquash till middag. Ja, antingen eller då. Så då vet ni.

Nu ska jag gå och lägga mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar