bild

bild

tisdag 24 september 2013

Wow-faktor

Jag ser mycket på BBC. Om jag mot förmodan ser på tv vill säga.
Lifestyle, som den bästa kanalen heter.
Come Dine With Me är det bästa programmet.
Som Halv Åtta Hos Mig på stereoider, typ.
Mycket underhållande, i och med att programmet bjuder på både katastrofer, bråk och obskyra maträtter.
I alla fall...
Envisas de med att bryta av den ständigt närvarande äckel-"blackpudding":en med butternut squash soup.
En halloweenfärgad sörja som fått mig att kväljas vid tanke på skolmatens moderniserande och serverande av äckelpäckel pumpasallad.
Men till slut kunde jag inte hålla mig.
Köpte en blekgul kalebassformad sak och gjorde soppa.
Jääääättegott!
Verkligen.
Nu är jag ju förvisso en sopperson, men även barnen gav tummen upp - så då förstår ni magin.

Jag gjorde ungefär så här:
En lagom stor kalebass, skalad och hackad i tärningar fick koka tillsammans med en hackad lök och två vitlöksklyftor.
Jag tillsatte en buljongtärning, salt och sambal oelek.
När det hade kokat sig mjukt mixade jag allt med min behändiga stav och tillsatte en skvätt grädde.
Serverade med riven lagrad ost.

Mums!

1 kommentar:

  1. Men, du magiska kvinna, som bara rör ihop en soppa sådär! Jag skulle vilja vara en soppmänniska och jag skulle vilja bara slänga ihop en soppa så där på en höft. Och kanske sno ihop lite gott hembakt bröd oxå medan jag ändå håller på... In my dreams, det får nog bli Max i stället...

    SvaraRadera