bild

bild

fredag 11 oktober 2013

Övertänka? Nehej då!

I natt drömde jag att jag fick en bebis.
Så kom en ytligt bekant och sa att hon hade stickat små tofflor åt honom.
Men sedan såg jag de var köpta på Kapp Ahl.
Av nån anledning öppnade jag paketet inne på Mekonomen, men som i drömmen var en bilaffär med monstertruckar och med han från Ö&B-reklamen som försäljare.

Ja?
Eller nä.
Jo, jag orkar....

Okej, så här står det i drömboken:

Födelse: Att bevittna en födelse eller att själv föda symboliserar att något nytt projekt är på gång eller att en ny fas i livet har startat. All födelse kommer även ur något som "dör", så drömmen kan även påminna om livets alla aspekter och dess cykliska rytm.

Baby: Den lilla och hjälplösa varelse som finns i varje människa och kan beskrivas som Självet.

Present: Om an får en present i en dröm kan man fundera över vem som ger och vad presenten består av. Det handlar i regel om vad man uppfattar att man saknar, och man önskar att en särskild människa ska ge det.

Butik: En butik i en dröm kan vara ett ställe där alla livets möjligheter finns. Ju större butik, desto större är möjligheterna att hitta det man söker. Om man bär med sig kläder ur butiken kan det handla om att man vill byta inriktning i livet.

Son: Symboliskt står drömmar om söner för ambition, framtiden, det som växer och är utåtriktat. För kvinnor står drömmar om söner för psykets ofullgångna manliga aspekter.

Fuska (i brist på bättre passande ord för lögnen om tofflorna): Kan beskriva svårigheten att vara sann mot sig själv eller känslan av att vara utlämnad åt andras opålitlighet.

Hehe. Det får räcka (och blir över).

Piece of cake att analysera:
Visst är jag i en ny fas i livet. Och jag funderar mycket på vad jag ska lämna kvar för att inte ta med mig för mycket. För att inte överbelasta mig när jag fortfarande är skör.
Självet, som symboliseras av bebisen, är den överordnade personligheten, en inre kärna som guidar individen. Det består av både en medveten och en omedveten del. Att jag drömmer om Självet kanske beror på att Jaget behöver ha större kontakt med det.
Det låter bra att jag befann mig i en jättestor butik och även om tofflorna inte var inköpta där så är det tydligt att jag vill byta inriktning i livet.
Lögnen om tofflorna är lite svårare att tolka. Dels för att jag inte hittade nåt klockrent ord i ordlistan, men också för att jag blir lite förvirrad av gåvan. Nog ville hon ändå vara snäll? Att vara utlämnad åt andras opålitlighet känner jag dock igen, så det kanske stämmer.
Bilarna går inte att tyda alls. Antingen måste man köra själv eller åka med för att boken ska ta upp dem.
Inte heller kan jag hitta nån rimlig förklaring att någon i jättedåliga reklamfilmer dök upp.
Och det mest ologiska av allt: personen som gav mig tofflorna! En sån där jag kan prata lite väder och vind med om jag möter henne på stan, men inte mer.
Men ibland är väl en cigarr bara en cigarr, antar jag.

2 kommentarer:

  1. Jo hon sa faktiskt det där Heberlein och jag tänkte på dig för du har ju sagt många gånger att du inte vill BLI din diagnos. Bipolär alltså, inte utbränd för det är ju svårt att HA utbrändhet. Jag har också väldigt svårt att identifiera mig eller komma överens med frau Heber för hon är (!) långt ifrån mina referenser. Ändå tänkte jag att det kunde kännas trösterikt att säga till dig att bara för att du HAR en diagnos så ÄR du ju så himla mycket mer. Inte "bara" bipolär liksom. Jag kanske har fattat fel. Jag ville bara stärka det du sagt om att man inte är sin diagnos.

    SvaraRadera
  2. Drömtydning kan vara en skakande upplevelse...

    SvaraRadera