bild

bild

tisdag 8 oktober 2013

Resumé

En ögonbedövande vacker dag igår.
Så vacker att jag tog små grusvägar hem från biblioteket istället för snabba E4:an och lät mig hänföras av vackra höstfärger och ett kuperat landskap.
Sedan satt jag barfota och i t-shirt ute på bron och löste korsord.
Men det var efter jag hade tillverkat tio meter spökgirlander (och som en följd av det även städat mitt pysselskåp).
Jag har nämligen bestämt att vi ska fira Halloween på biblioteket.
Något som mina faktiskt-inte-så-mycket-äldre kollegor först ställde sig helt frågande till.
Jamen, kom igen! Årets höjdpunkt. Juuu!
Förresten är pysslande hemmavid det ultimata eldprovet när man som jag både är utbränd och bipolär.
Jag vet inte hur många kraschade projekt jag har olyckats med genom åren. För att jag inte orkat. Eller för att jag blivit manisk och rört ihop alltihop.
Fast det har jag ju inte sagt till kollegorna förstås.
Förvånande nog äger jag inte så mycket pysselnödvändigheter som jag trott.
Jag måste ha legat av mig.

Efter middagen sov jag en stund till Bolibompa.
Men kompenserade det med att läsa både fakta(?)bok om vampyrer och lyssna på 7-åringens läsläxa. Plus att jag samvetes-skrubbade fogarna i den kaklade duschen.
Balans du sa, balans det va.

Värdelös vampyrfilm, rostade mackor och sockerdricka under kvällen.
Såsom det kan bli när man skickar sin man för att handla mjölk och frukt.
Men faktum är att man(!!) måste släppa kontrollen ibland och låta andra ta över.
Eller hur? Visst är jag klok? Ha ha.
Och lika glad för att jag lät min man ta över när det gällde hämtning på scouterna blev jag också.
Prästen sög nämligen tag i herr B och sa (med glimten i ögat):
- Det där är DIN son. Och det är DIN uppgift att prata med honom om Gud!
Tydligen hade 7-åringen stått i självaste kyrkan och förnekat den allsmäktiges existens på ett för honom helt logiskt sätt:
- Gud finns inte. För han är död. Och de döda finns inte längre.
Oops. Tur jag slapp bemöta det. Förresten vet jag inte vad det där var för utspel, för Jesus verkar vara högst levande och dyker upp i var och varannan superhjältediskussion här hemma.

Jag avslutade kvällen med en sömntablett. Sov rätt så gott faktiskt. Har till och med krånglat på mig en obskyr biblioteksoutfit i form av plommonfärgade tights, blå tunika (sommarklänning) och en fluffig poncho. Och inte minst har jag lyckats sätta ihop håret i nacken. Men det var inte mer heller. Nyser jag så lär håret stå som en häxkvast runt ansiktet igen. Nä, hörrni. Nu skulle jag verkligen behöva en sån där mössa som det står Bad Hairday på. Jag har bara en med trycket Bitch och den är lite mer svårburen. Utom för 7-åringen då. Som försökt smita iväg till skolan med den ett flertal gånger.

Ja, en vanlig tisdag.
Förutom risken att jag helt sömntablettstinn råkade lova barnen någonting tidigare i morse händer det inte så mycket mer än biblioteket idag.
Rester till middag idag igen. Tänk så mycket för mycket mat man kan laga när 13-åringen haft utegångsförbud och därmed inte kunnat släpa hem 3-4 hungriga kompisar varje dag.

Tydligen ska Kräftan stöta på patrull under dagen. Men det kommer att lättas upp av att ett annat problem är på väg att lösas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar