bild

bild

torsdag 15 augusti 2013

Feng Shui för själen

Kineserna pratar mycket om Chi. Eller Qi, för den som vill stava på ett annat sätt.
Det är osynliga flöden av energier hit och dit.
Kroppen ska vara i balans. Och själen. Och det viktigaste av allt: kropp och själ tillsammans.
Jag är inte så värst insatt.
Inte mer att jag är skapligt påläst när det gäller meredianerna och akupunkturpunkterna.
Och som sagt, det är ju ändå en försvenskad variant.
Men ändå.
Att behandla punkter som befinner sig någon helt annanstans än där man har själva problemet fungerar faktiskt.
Det säger till och med den allsmäktige fru Socialstyrelsen.
Nå. Var var jag nu?
Flöden ja. Meredianer och annat mumbo jumbo som ska hållas öppna för det nödvändigaste av allt:
Chi.
Energi. Positiv sådan. Ett liv i kreativ balans.
Oinsatt som jag är så använder jag mig ofta ändå av själva ordet Chi. För det är lite svåröversättbart till svenska.
När jag inreder till exempel.
Jag behöver harmoni för att inte få ångest. För att kunna andas.
För att det inte ska kännas som om väggarna håller på att bågna och trycka fast mig i ett hörn där jag inte kan tänka.
Och för att barnen ska kunna strö leksaker omkring sig utan att det ser ut som om vi bosatt oss i en bakluckeloppis.
Viktigt för min egen chi är tex ljusa gardiner året runt, minimalt med prydnader, krukväxter som är fräscha, speglar och att i grunden hålla var sak på sin plats.
Haha, nämen hur tråkigt lät inte det då?
Nej, jag lovar. Finns inte en tråkig stund när man samtidigt delar hem med en man som fyller huset med elektronik och sladdar, fem barn och tre hundar.
I sanningens namn får jag kämpa hårt för att min chi ska kunna flöda fritt i mitt kråkslott.
Men kommer man nån vart blir det sååå skönt.
Som idag.
Då jag helt enkelt gått runt och plockat bort och flyttat på saker.
Frågat mig själv om de fyllt nån funktion och om de kunnat stoppas undan på något mörkt ställe där de inte kan störa flödet.
Lyckades ganska bra också.
Förutom med den sabla elektroniken förstås.
Jag vet inte vad kineserna säger om kompromisser, men nog borde det vara så att husfriden ändå trumfar över andra flöden...

1 kommentar:

  1. Det är många som behöver kontroll över den yttre sfären för att få kontroll över den inre. Jag har någon bok om Feng shui någonstans, och jag vet att jag ritade upp vårat hus enligt konstens regler... men sedan dess har vi ju byggt till huset med lika mycket till, så det stämmer knappast längre.

    SvaraRadera