bild

bild

onsdag 21 augusti 2013

Google is your friend

Förra veckan "råkade" jag få med mig två växter hem från Lantmannas tok-utförsäljning.
Det ena var en Blåbärsbuske. Och den sitter nu tillsammans med mina två andra amerikanska blåbär i en prydlig rad i min köksträdgårdsavdelning.
Den andra växten visste jag faktiskt inte vad det var. Udda avlånga blad och en lika udda lila blomma. Men för en tia kunde jag inte motstå den.
Så idag googlade jag. Det visade sig vara Vild Vitlök. Vilket jag i och för sig hade kunnat räkna ut om jag planterat den innan jag googlade, för den luktar väldigt starkt.
Ett roligt fynd. Kruxet är bara att den måste övervintras frostfritt. Sånt är jag dålig på. Hänger antagligen ihop med min brist på tålamod. Pyssla om halvdöda växter hela vintern för att de kanske ska börja skjuta nästa sommar...njä.
Fast den här gången kanske jag provar.

Ja, som ni hör är jag inte alls på yoga idag.
Och faktum är att jag inte tänker ha dåligt samvete för det.
Trädgårdsterapi är garanterat tio gånger bättre i alla fall.
Jag klipper lite gräs...klipper bort några (nåja) överblommade grenar...rycker grästuvor ur grusgången...förbereder delar av köksträdgården för nästa års fröer...plockar vinbär och rabarber...
Ja, osv. Behöver jag säga att jag gillar sensommar/höst?
Egentligen är trädgården ganska ful nu, men när man får skylla på årstiden och inte bristande omsorg gör inte det ett smack.
Och gå loss med en sekatör är verkligen da shit.

Den här tiden på året är det också bra läge att plantera ut en hel del av allt jag har på tillväxt i mina pallkragar. Särskilt buskar är kul. Instant gardening. Men även perenner som blommat färdigt och små fröplantor brukar få byta plats med varandra i slutet av säsongen. På så vis får jag stora förändringar helt gratis. Snå...eh, prismedveten som jag är.

Det enda som känns lite sisådär just nu är innehållet i mina zinkhinkar och baljor. Fula sommarblommor - men samtidigt för tidigt för ljung och granris. Fast det må ju vara hänt.

1 kommentar:

  1. Yoga, det har jag provat en gång... Det var en upplevelse... Med knäpp rygg och krångliga höfter och ett balanssinne som lämnade min kropp för så där 15 år sedan var det en nästan utomkroppslig upplevelse. Inte av det trevliga sättet...

    SvaraRadera