bild

bild

söndag 4 augusti 2013

Olidligt varmt

Jag sitter inne och tittar på ett program om OCD.
Resten av la familia är ute.
Varför har man alltid dåligt samvete när man är inne trots att solen lyser?
Äh.
Jag bidar min tid till ikväll då vi ska till en kompis stuga.
Då är det nog svalare.

OCD är intressant.
Lätt att relatera till.
En kvinna som är med i programmet är besatt av att hålla sig ren.
Så som ett steg i behandlingen ska hon doppa händerna i kiss - jo, jag sa kiss - och sedan stryka runt i sin lägenhet.
För att kontaminera sin comfort zone.
Hon har panik. Förstås.
Säger bullmamman som alltid har handsprit i handväskan medlidsamt.

Ritualer och fixa idéer är ju också någonting vi alla håller på med i större eller mindre omfattning.
Som när jag har en skraplott tex. Då måste jag alltid skrapa med nageln eller en kundvagnsplutt för att inte lotten ska tro att jag redan har gott om pengar och förvandlar sig till en nit.
Att städa i en viss ordning är också viktigt. Av nån anledning jag faktiskt inte vet.
Bland en hel massa annat.
Det är lätt att tänka hur besvärligt livet skulle bli om hjärnan sprattade loss gånger sjutusen och man blev helt fast i sånt där.

Jaha. Nähä. Nu ska vi visst åka och byta en trasig åkgräsklippare mot en trasig moppe.
Apropå fixa idéer, hahaha.
Inte mina dock.




2 kommentarer:

  1. Alltså, jag har ingen OCD alls, men doppa händerna i kiss! Nä, där drar jag gränsen...

    SvaraRadera
  2. Håller med Åsa ovan. Den behandlingen skulle ge mig OCD... Jag skulle skrubba hela huset maniskt resten av mitt liv om jag visste att jag gått och skvätt kiss runt om mig i det....

    SvaraRadera