bild

bild

söndag 21 april 2013

Skada, Görgen och Städmani

Stackars Görgen har dött.
Det känns jättetråkigt.
Han som var så glad över nytt och fräscht vatten i akvariet igår.
Simmade som aldrig förr.
Satte upp sina små fötter mot rutan och undrade vad jag höll på med när jag lagade mat.
Visade sin söta eldflammiga kulmage.
Senare igår kväll flöt han upp och ned.
Kanske var det mitt fel.
Salamandrar är väldigt känsliga i sin hud.
De tar upp gifter och all annan skit genom den.
Kanske hade jag spår av något på händerna när jag hanterade honom vid vattenbytet?
Äh, jag blir faktiskt ledsen på riktigt.
Han var en rolig krabat.
Bodde på arbetsbänken i köket och vi stannade alla och tittade på honom när vi passerade.
Jag försöker göra en mjuk övergång för barnen genom att glättigt säga att nu kan akvariet minsann användas till vårens grodyngel.
Eller så är det mig själv jag försöker kollra bort. Barnen bryr sig faktiskt inte så mycket.
Och grodyngel blir ju nääääästan samma sak...

I övrigt städar jag.
(nähä?)
Och i min hypomani har jag till och med engagerat herr B.
Idag skulle han putsa fönster med sin nya gadget.
Allt skulle ju bli så enkelt med en elektrisk fönstertvätt...
Nåja, åtminstone tills han föll från trappstegen och slog foten i cement.
Fulfoten, som vi säger.
Hans trafikskadade fotled utan ledbrosk och med rörlighetsbegränsande bentaggar. En krosskada som har lett till 15% invaliditet och en i förtur avslutad karriär som målare.
Jag tror att nåt är av.
Att nåt är riktigt fel.
Han kan nämligen inte gå på foten alls nu.
Akuten nästa då?
Eh, glöm det!
Det stavas T-J-U-R-I-G.
To be continued...

Jag känner mig trött i skallen av allt folk som kommer och går här.
I helgen har 18-åriga grannen och fröken F nästintill bosatt sig här.
12-åringen har haft både kompisar och flickvän här.
Det har varit nattliga älgsafarin, fikagäster och mycket annat.
Som vanligt. 
Trevligt? Absolut! Något jag orkar? Absolut inte!
Tur jag får vila upp mig till veckan.
Hälsans på måndag. Ja, och läkarbesök (bläk!).
Så var det visst tandreglering med 16-åringen på tisdag...
Släpa med mig 9-åringen på prao på Hälsans på torsdag.
Und so weiter.
Ha ha ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar