bild

bild

söndag 19 maj 2013

Idyll

Lika varmt idag.
Både fönster och dörrar på vid gavel.
Våra grodyngel har kläckts och grönskan har exploderat.
7-åringen kör fyrhjuling.
Jag fixar i rabatterna och hjälper 4-åringen att fånga insekter.
9-åringen har bjudit på en egenfinhackad fruktsallad med vaniljsås.
Och så ska vi förstås grilla till middag.
Idylliskt va?
Ja. Jag menar det. På riktigt.
Dessutom har jag en kitschig gammal sommarklänning på mig. Vit med röda och rosa blommor.
Jag mår banne mig ganska bra idag.
Korsordsbristen och slutheten till trots.
Och jag kan gå på min stortå igen.
För er som oroat er sömnlösa över min sticka (trästock) i natt.
Å. Jag tror att jag ska ta ut ormen en stund.
Kanske får han upp aptiten av att kräla lite på mossmattan.
Han matvägrar nämligen.
Av okänd anledning.
Vi har till och med försökt tvångsmata honom efter konstens alla regler.
Jag är lite orolig över att han är gammal och är på väg till de sälla jaktmarkerna.
Det skulle vara jättetråkigt.
Kanske tog det knäcken på honom att vara på vift i Dårhuset hela vintern.
Nä. Usch. Det är nog bara en tillfällig svacka. Ormar klarar sig länge utan mat. Så det så.

Dagens bästa fynd. Som vi studerade under lupp en stund och sedan släppte ut. Jag gillar faktiskt insekter. Bara de inte sitter i en klump på tusentals och kryllar.

1 kommentar: