bild

bild

torsdag 30 maj 2013

Mardrömsnatt

En 7-åring som vill ligga kloss mot mig och en 4-åring som rycker hela täcket och ligger och sparkas är inte optimalt när man har ryggskott.
Till slut gav jag upp och flyttade till soffan, men det gick inget bättre.
Halv fyra tog jag två Tradolan.
Nä, jag har knappt sovit nåt alls.
Och mygg som tusan dessutom.
Flera veckor för tidigt, för övrigt.
Precis som liljekonvaljerna som blommar.
Precis nu, 7.45, är det redan 22 grader och gassande sol.
Helt uppochnedvänt.

Å. Jag måste skriva om en dröm jag hade härom natten.
Den kändes så symbolisk och stark.
Jag skulle köpa en pytteliten kiosk som skulle läggas ner annars.
Kiosken hade vuxit ihop med en ihålig tall som var fylld med silverpengar.
Utanför fanns en liten damm som jag tänkte gräva ur och göra badplats av.
Men allt bara rasade in.
Ju mer jag grävde desto mindre vatten blev det.
Sedan hittade jag mer silverpengar i en vedlår.
Och började dela ut till kunderna.

Silver: Silver associeras med månen och mångudar, med det inåtvända, den feminina aspekten, natten, drömmar, mystik, klarhet och mognad. Metallen har i regel alltid skattas lägre än guld men har ofta använts till större föremål och haft en skinande funktion i kyrkor och borgerliga hem. Drömmar om silver kan kopplas till djupare förståelse som hämtas ur den kunskap som finns i våra inre, till åldrande och till behovet av att visa upp en polerad fasad.
Pengar: Med hjälp av pengar flyttas varor och tjänster fram och åter mellan människor. I sin yttersta betydelse står en stor mängd pengar för makt och en liten mängd för maktlöshet och ofrihet. Om man spenderar en massa pengar i en dröm kan det ha en kompensatorisk betydelse, man saknar tillgångar i verkliga livet och det kan finnas en underliggande ångest över att pengarna aldrig räcker till. Även om pengar har en grundläggande praktisk funktion i våra liv är deras symboliska värde minst lika stort i en psykisk dimension, om inte större. Mynt kan stå för tur och otur eftersom man kastar dem för att gissa på krona eller klave.
Träd: Trädet är en rik symbol som bland annat står för liv och kunskap, och världen i sin helhet. När träd förekommer i drömmar är de ofta bilder av Självet. Nya aspekter av personligheten som man ännu inte är medveten om, är på väg att växa fram. Trädets rötter står för den förankring man behöver, och den förmåga man har att tillgodogöra sig den emotionella och mentala näring man behöver för att kunna växa....Ett gammalt träd är vishet och fördjupad kunskap...Tall står för integritet och mod. Symboliserar också allt långt och högt.
Gräva: Står för vikten av att ge sig i kast med ett undersökande, särskilt om man länge förbisett det undermedvetnas roll i livet.
Vatten: Vatten är alltings ursprung, den kvinnliga principen och förutsättningarna för liv. Vatten är en stark symbol som kan uppträda i många former i drömmen, på ett eller annat sätt är det kopplat till djupare liggande emotioner och tillstånd.....Ett grunt vatten kan kan indikera att det finns rädsla för att se djupare på en problematik, är det dessutom grumligt är rädslan än starkare.
Butik: En butik i en dröm kan vara ett ställe där alla livets möjligheter finns.

Nå. Det får räcka. Observera att meningsuppbyggnaderna är tagna direkt från boken Drömmar A-Ö av Maria Ulander. Så ni inte tror att det är min egen vansinneskommatering, haha.

Okej...
Vad hade den här drömmen då att berätta?
Jag tror att (kiosk-)butiken visar att jag är redo att gå vidare från mitt jobb som sjukgymnast.
Det leriga vattnet som försvann står för min "sticka huvve i sanden"-taktik.
Men samtidigt kommer grävandet in så kanske kommer jag vidare ändå.
Trädet är en positiv symbol. Och jag hoppas att jag kan hitta nya aspekter av min personlighet.
Och visst - pengar är antagligen viktigare än vad jag intalar mig. Att jag gav bort dem i drömmen ska visst tyda på att jag inte har råd med det på riktigt.

Klart som korvspad. Som vanligt.

2 kommentarer:

  1. ... och att du faktiskt har all kunskap du behöver inom dig för att gå vidare och komma dit du vill i livet. Stark dröm :-)

    SvaraRadera
  2. Och att det är du som är silvret, feminin aspekt, mognad - den sammanhållande kraften du vet som det stod på anvisningar för mors dags grejen. =)

    SvaraRadera