bild

bild

måndag 6 maj 2013

Sömnhygien

Nej, oroa er inte.
Jag lovar att det inte är ett inlägg om ofrivilligt utsöndrade kroppsvätskor under natten.

Sömnhygien är ett begrepp som handlar om hur man ser till att få sin mest optimala och utvilande sömn.
Och jag må ju vara en sån som spritar händerna i tid och otid men hjärnans lugnande hygien är jag inget vidare på.
Anledningarna till att jag sover dåligt är förstås många.
Men i sanningens namn klarade jag mig på väldigt få timmar redan innan jag blev sjuk.
Kanske lite grand för att jag var nästintill konstant manisk/hypoman. 
Men ändå.
Vissa verkar ha sova som en hobby.
Det verkar tråkigt, tycker jag.
Fortfarande.
Improduktivt.
Nej, nu kom jag visst från ämnet.
När man är sjukskriven för att man är slutkörd samtidigt som man har bipolaritetens svängningar som flåsar en i nacken blir man då och då påmind av sjukvården vad man kan göra själv för att förbättra sömnen.
Som det här med kaffet, till exempel.
Vilket jag på ett sätt tycker är stor humor.
Att läkaren varnar mig för det farliga koffeinet samtidigt som han skriver ut vanebildande mediciner med biverkningar ända upp till frikort.
Men nej, det hör inte till god sömnhygien att skruva upp sig med allt för mycket kaffe.
(Det hör inte heller till god sjukdomsinsikt att skruva upp manier med kaffe. Men strunt i det just nu)
Vidare ska man även ha mörkt och tyst och svalt i sitt sovrum.
Något som är svårt med tonåringar i huset.
Och småbarn och hundar som kommer till min säng.
Och när man bor så långt i norr att det i princip bara är december som är mörkt.
Och inte minst när man fäller ner sin säng i tv-rummet för att man inte ens har ett sovrum, haha.
Rutiner ska man ha.
Vilket jag är dålig på. Kanske för att vissa kvällar är jag så slut så att jag gråter och andra kvällar vankar jag av och an av ångest.
Ja, det finns en hemskans massa tips och tricks att ta till för att sova bättre.
Det enda jag egentligen är bra på att följa är att inte ligga kvar och vrida mig halva natten utan kliva upp och göra nåt helt annat.
Duttiga ja. Förutom...
Att jag då absolut inte kan sova.
Moment 22½.

Igår var jag ute och påtade i trädgården.
Sedan lagade jag potatisgratäng och oxfilé, ba för att.
Efter det somnade jag.
Sov nästan hela kvällen faktiskt.
Och så tog jag sömntabletter direkt jag vaknade...
För att kunna gå och lägga mig.
Funkade finfint.
Sov till 10.30 i morse.
Och känner mig...
eh, tröttare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar