bild

bild

fredag 2 november 2012

Vad lär man sig av det då?

Min 8-månadersvalp äter allt. Som i ALLT. Utan kräsenhet och utan att tugga.
Till exempel har han ätit 3-4 av mina bh:ar och förstört frostvakten i hundhuset.
Men även i matväg gör han så där.
Bryr sig inte ens om att ta bort plasten från människomat han stjäl och verkar faktiskt inte ens ha nån smak.
Ibland ser han därför aningen gravid ut...
Bara för att i nästa stund vara sitt vanliga smala älghundskroppsjag.
Pappa Älghunden var raka motsatsen. Rätt så kräsen och sniffade alltid lite försiktigt först. Verkade äta upp sin egen mat bara för att.
Kanske har Nestor ärvt den här glupska genen av mamma Bullterriern. Jag vet faktiskt inte. Men jag vet att hans bror - som bor kvar med mamman - är likadan. En gång när jag var där gick han in och sprättade en starköl. Till exempel.
Jag kan tänka mig att det var Nessies okräsenhet som orsakade gårdagens magsjuka.
Jag misstänker att det kan ha varit den lilla utflykten till älgslakteriet här borta.
Till barnen säger jag att han ätit för mycket snö. Det känns lite mytaktigt att det ska vara farligt men eftersom jag har två snöätare så tyckte jag att det passade bra.
Nämen, en hund med magsjuka är bland det värsta man kan råka ut för när det gäller vardagsåkommor.
Dels för att det liksom kommer när det kommer (med en lukt som inte är av denna världen) och dels för att hunden blir helt personlighetsförändrad.
Nestor var så låg igår att jag försökte tala om för honom att det snart skulle vara över och att han inte behövde vara rädd. Men antingen är jag ingen Cesar Millan eller så trodde han mig inte. För han fortsatte att mödosamt krypa upp i mitt knä, mosa alla mina korsordstidningar, titta på mig med sina sneda ögon och flåsa.
Värst var när han råkade prutta på sig i biblioteket. Hemskheter vad han skämdes! Kröp in under min säng med svansen mellan benen trots att ingen var arg.
Idag är han piggare. Inget kräk på hela natten och inget flåsande.
Så nu kanske det är läge att säga Vad lär man sig av det då?
Förhoppningsvis lär han sig väl att inte sticka från gården igen. Det brukar han inte göra. Antagligen var det nåt utanför slakteriet som luktade gott (äckligt) ända hit.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar