bild

bild

lördag 10 mars 2012

Husdjursdag

För ett tag sedan när jag var hemma hos en bekants bekant frågade hon mig om jag hade några djur.
Då hörde jag mig själv säga Nej.
Lite märkligt. Men förstås inte lika märkligt som när jag lite krystat skulle förklara att jag svarat fel. Hehe.
Hur som helst,
Ibland kan man förtränga allt jobb det är med husdjur. Men inte alltid. Idag var just en sån inte-alltid-dag.
Vilket inte är lätt att kombinera med en pajad rygg. Men fördelen är att man kan spela lite grand på det och få hjälp av barnen.
Skotta hönshus till exempel. 11-åringen var som vanligt omöjlig att ha att göra med när han blev tvungen att hjälpa till hemma, men ju mer han skottade bajshögar desto mer medelsam blev han. Till slut tror jag till och med att han tyckte det var roligt. Inte för att han skulle erkänna det.
Jag tycker också att det är roligt att städa och feja (näha) - och inte minst pyssla om hönorna och ge dem det där lilla extra. Som idag var en solig plusgradig dag av sprättande ute i snön. Och för all del en härlig portion av feta maskar (läs: spagetti) (men säg inget till hönorna).
Den buttre 14-åringen kom inte undan han heller. Vilket han i och för sig inte heller ska göra när det gäller hans eget akvarium inne på hans egna rum.
Eftersom det är ganska stort brukar jag - eh, vi - fuskstäda: Byta ut en del av vattnet, rengöra pumpen, alla stenar och växter och fiska upp skräp som flyter omkring.
Och faktiskt vände humöret efter en stund och han blev till och med intresserad av vad vi höll på mig. Något som förmodligen triggades igång av att vi hittade en ål som varit försvunnen ett bra tag. Levande, alltså.
Efter frenetiskt skrubbande av lavastenar var jag helt slut. Dessutom började ju all sport jag skulle försöka se samtidigt på olika kanaler. Så jag fixade kaffe och var precis på väg till tv-soffan på nedervåningen när jag träffades av stora vattendroppar....
Aaaaah! Jag rusade upp för trappan och till akvariet som av en händelse stod precis ovanför pölen i tv-rummet. Efter en obehagligt lång stund kunde vi dock konstatera att det inte var någon spricka utan bara pumpen som lossnat och börjat spruta upp vatten på ovansidan av akvariet. Vatten som sedan rann längs skåpet och genom golvet.
Ja, herregud. 
Och så har jag pysslat om Freudan. Borstat och satt upp luggen. Något som fram till nu varit dödfött, men jag har äntligen hittat gummiband som sitter kvar. Det är pyttesmå gummiband med vita (fåniga) rosetter som egentligen ska användas till hästar.
Och så lite städning i terrariet på det.
Jo, idag var det påtagligt att jag faktiskt har husdjur. Trots allt.



5 kommentarer:

  1. Den där bilden skulle kunna vara en hel del grejer. Jag trodde t ex att det var en häst först och sen bakhuve't på en person.

    I övrigt... akvarier är väl ett snärj? Pluto gör inget annat än fnattar på med de där akvariet när vi är till Mora. När vi träffades hade han tre stycken igång. Ja och ålar... hur fan kan de vara borta och sen bara dyka upp?

    SvaraRadera
  2. Vi hade ett gigantiskt akvarium (nästan 400 liter) och det fick vi lära oss var ett eget ekologiskt system och behövde bara "fuskstädas".... Eller så intalade vi oss det för att det var så sjukt jobbigt att hålla på med... Jag har oxå svårt att svara på frågan om vi har husdjur, för katterna är ju inte husdjur, de är familjemedlemmar...Freja/ http://blogg.amelia.se/reddevil/

    SvaraRadera
  3. Ja just ja... Städning. Husdjur. Hmm. Hoppas du fått lite vila i kväll!!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Mina svärisars akvariepump gjorde samma sak när de var på semester och vi var husvakter. Alltså, det blev lite extrajobb... Men svärmor tyckte att hela vardagsrummet såg underligt mycket renare ut än när hon åkte.

    SvaraRadera
  5. Är det fram el bak på Freudan?? ;)
    Ha en skön söndag!! Bra gjort att få med barnen..

    SvaraRadera