bild

bild

fredag 16 mars 2012

Otid

"I tid och otid" säger man ju.
Vilket jag anser betyder ungefär samma sak som "titt som tätt". Gör man något i tid och otid gör man det ofta.
Att sätta o framför ord är i de flesta fall en norrländsk företeelse. Oftast för att markera något man inte gjort eller nåt man inte är. Och för att visa på ett motsatsförhållande.
Vilket rimligtvis också borde avses i uttrycket ovan. Att otid är motsatsen till tid?
Och eftersom vi är omringade av tiden hela tiden(!) funderar jag på är vad otid egentligen kan vara. Finns det verkligen utrymme även för o-tid?
Kan det vara samma sak som tidshål kanske? Väntetid som är för kort för att fyllas med nåt vettigt.
Eller är otid den tid man sover? Den tid man gör tråkiga saker? Då klockan stannat?
Det här måste genast undersökas.
Min man säger att vissa uttryck helt enkelt bara är cigarrer ibland. Och så himlar han med ögonen.
Men så lätt är sällan livet.
Vet vi inte varför vi säger som vi säger kan vi ju inte fortsätta säga dem.
Det vore som att gå omkring och prata mandarin utan att inte förstå ett enda ord.
Så däää så.
Ah,nu tror jag att jag fattar vad den där otiden är. Det är när man gör rätt saker fast i fel proportioner.
Städar garderober mitt i nätterna...
Sorterar i kökslådorna i flera dagar...
Köper lådvis med presenter till andra när man egentligen behöver en bh till sig själv...
Ha. Jag kanske inte alls är manisk.
Bara råkar göra saker i otid istället för i tid. Det kan väl ändå inte vara en diagnos ;)


Nå. Färdigsvamlat.
Nu tar jag helg. Jag gjorde en kortdag på Hälsans Trädgård + att terapeuten är borta i eftermiddag. Skööönt!
Idag har jag och fina E varit i betongverksta´n och tillverkat allt från påskägg till små hjärtan (förstås). Vi råkade nämligen blanda till alldeles för mycket betong. Men vi hade roligt. Inte för att jag tänker tala om för 11-åringen vad vi geggat med. Han tycker ju redan att jag går på dagis och dessutom lär jag förstås få pikar för min fula ståltrådstrollslända jag tog hem idag så...
Jag är supertrött. Men uppåt ändå liksom. På hemvägen stannade jag och köpte en blomma till herr B. En rosa gerbera kan han ju vara värd som står ut med mig.
Jag ska försöka hålla mig vaken i eftermiddag och göra lite nytta. Städa terrariet och helsteka fläskfilé till exempel. Eventuellt sammanstrålar vi med vänner senare men det får hänga lite löst. Vi har ju slutspelshockey att ta hänsyn till också, haha.
Vad som sällan hänger löst nu för tiden är 11-åringens LAN-anade. Ikväll/natt ska han ha ett par kompisar här. Eller förresten hela helgen. Det har dessutom smittat av sig på 8-åringen. Men eftersom jag bestämt att han är för liten för att vara uppe hela natten med kompisar kommer hans polare imorgon bitti. De ska mörklägga hans rum, spela hela dagen och låtsas att det är natt. 14-åringen är INTE road över alla ungar som kommer. Hans planer för helgen sköts upp till nästa helg så nu vet han inte hur han ska fly.
Sjukt nog är det ÅTTA grader varmt här. Verkligen helsjukt i mitten av mars. Hundarna ligger ute i en snödriva och myser. Jag ska också släppa lös hönsen. Kanske booooorde man vara ute själv också. Vi får se. Tvärtemot de flesta andra blir jag ofta tvärdeppad när solen lyser. Allt blir så kravfyllt. Tacka vet jag att sitta inne i en dammig betongverkstad och gegga.






Alla utom en. Kanske stoppade jag den i fickan och tog hem...
Jag fastnade annars för den som ligger med tassarna i vädret. Livsnjutaren. Kolla lillen som ligger i mitten också. Söt som en sockerbit.

6 kommentarer:

  1. Som små råttor ser dom ut...
    Ha en skön fredag!!

    SvaraRadera
  2. Just den fastnade jag också för innan jag läste texten under. Så himla skön med tassarna rakt upp och munnen lite öppen.

    SvaraRadera
  3. Å vilka sötnosgrisar.

    Otid måste ju vara när man gör saker fast det inte är tid för det Rätt tid. Som att laga mat mitt i natten. Vi säger också tid och otid. Rätt ofta faktiskt. Äh.

    Själv är jag bortglömd av AF och Portalen och allt sånt där. Jag fick nån lös tid i april eftersom jag skulle "avslutas"?? Ja jag ger fan i det.

    SvaraRadera
  4. Till och med jag blev charmad av de små!

    Tid och otid. Jo, nog håller din tolkning..

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Ohh, sötaste små vilddjuren! Precis som barn så är de sötast när de sover...

    Otid, det är väl den man använder till det man har ogjort? /Freja

    SvaraRadera
  6. I tid eller otid. Hur som helst känns det som om det var i tid och antagligen lite tur att jag hittade hit. Läser och begrundar begreppet i tid och otid men blev nog inte klokare för det, hihihi. Ser att vi båda tillhör de där berg-o-dalbane-människorna som de kallar bipolära och det är ju alltid trevligt att möta någon med liknande erfarenheter.
    Hundvalparna var ju söta så man kan dö :)
    Önskar dig en fin lördag.
    Milla/ motvalls kärring

    SvaraRadera