bild

bild

lördag 7 juli 2012

Halvfullt eller halvtomt?

Läste fastighetsannonserna i morgontidningen.
Fastnade vid ordet potential.
Som jag egentligen tycker är positivt.
Kanske är det värmeböljan som drar ner mig, jag vet inte.
Men plötsligt kändes det läskigt och hopplöst med dessa söta stugor med  skev charm och potential.
Jag började tänka på mig själv...
Som också har så mycket av den varan. 
Om inte om fanns så skulle jag....
Äh. Om finns ju alltid.
Till och med när jag var frisk och hade chans att nyttja den satt det allt som oftast ett om ivägen.
Att ha potential till att kunna bli allt som slutar på -are är väl egentligen inte värt nåt.
It´s not what you have that matters. It´s what you make of what you have.
Ett sånt där slitet klyschauttryck.
Hm. Som jag egentligen brukar tycka är rätt bra, kom jag på nu.
Fast idag är det bara dumt.
Vad gör man med och av det lilla man har när man ändå inte orkar?
Ja. Ni hör ju. Glaset är halvtomt idag. Förmodligen för att jag dricker så himla mycket nu när det är varmt. Igår var vi bortbjudna på grillat. Till maten drack jag både apelsinläsk, cola, bubbelvatten och ett glas vin.
Vad nu det hade med saken att göra.
Potential, var det ja.
Ett fulord.
Vad hände med att man ska duga som man är?
När det gäller utseendet tänker jag ibland att jag har potential att se bättre ut.
Fullt logiskt när man varken sminkar sig, kammar sig, stryker kläder eller rakar benen.
Men så när jag får upp ett ryck och försöker göra mig snygg...
Tycker jag inte ens att det blir nån skillnad, haha.
Att ha en potential som hänger som en morot framför näsan betyder inte att man nånsin får tag på den.
Och en skruttig sommarstuga kanske aldrig blir ett smultronställe.

4 kommentarer:

  1. Bra sagt och tänkt. Helt i min stil. Det kanske förresten är lika bra att inte helt ut sträcka sig mot potentialen för då kan man ju ha den kvar i fickan....och kanske det visar sig nån gång att den är enorm. Bra att kunna suga på karamellen liksom. Äh.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig... det är sådant som folk säger på begravningen för folk som inte riktigt lyckats: Men hon hade ju så stor POTENTIAL! Det ordet borde strykas ur svenska språket.

    SvaraRadera
  3. Jag läste värmeBLÖJAN.

    Ja tänk vad man KUNNAT vara vid det här laget med den här potentialen. Men potentiell seriemördare är inte så positivt laddat iof. =)

    SvaraRadera
  4. Nä, jag gillar inte heller potential. Det ligger så många krav i det ordet, att jag skulle kunna mycket mer, mycket bättre om jag bara var villig att ANSTRÄNGA mig... Jag är hellre en underachiver and proud of it...

    SvaraRadera