bild

bild

torsdag 26 juli 2012

Stämbandskatarr

Kanhända har vissa läsare fått om bakfoten att jag vänder mig till sjukvård för att få...tja, vård.
Men förutom terapin brukar jag vägra i sten. VC har ingen aning om att jag existerar.
För övrigt en sån där löjlig vägran som inte bara får trrrrre fel utan fyrrrra.
Idag var inte en sån dag dock.
Idag var en sån dag jag tog mig själv på allvar och...
Googlade(!).
Egenvård med it-support. Och alldeles gratis - både i tidsåtgång och i pengar.
Heshet och förlorad röst kan bero på för mycket rökning.
Fast med tanke på att jag aldrig ens provat får det väl enligt uteslutningsmetoden helt enkelt gå bort.
Troligare är att det beror på en förkylning. En infektion.
Och förvisso var jag drabbad åt det hållet innan rösten försvann.
En sån där tät-i-näsan-med-lite-feber-och-rinniga-ögon-variant.
Inget halsont och inget slem. Bara torr rethosta.
Men dock.
Först när man varit stum i tre veckor ska man visst börja ana oråd.
Jag har således två veckor på mig att sjunga upp mig innan jag behöver oroa mig för citat-allvarlig sjukdom-slut citat.
Dåså.
Stämbandskatarr it is.
Och det enda jag behöver komma ihåg är att hålla klaffen, låta bli att viska och låta bli att skrika.
Piece of cake.
Hur jag ska kunna låta bli att sjunga är fortfarande ett enigma.
Men sprucken alt som jag är numera istället för sopran hittade jag trots allt en låt idag som funkade:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar