bild

bild

måndag 25 februari 2013

En vanlig dag, del sjuhundrafemtioåtta

Tja, varför inte pimpa dagen med inköp av en vandrande pinne.
Ordningen återställd.
Nu har jag åter en liten vän invid laptopen.
Möt Finnen:


Söt som en sockerbit va?
Döpt efter en av mina favoritkakor - Finska Pinnar.
Att han bara har fem ben bryr han sig inte ett dugg om.
Däremot är han nästintill lyrisk över den fina burken jag har inrett åt honom. Färska kvistar, vattenskål, sand och en kitschig plastplanta. Rena spaanläggningen.

Ja, hon är tokig den där Nettan va?
Lugn bara.
Det kommer mera...

Om man ändå botaniserar i djuraffären kan man väl också köpa med sig en bedårande liten gråvit sibirisk dvärghamster.
Jodå. Lilla Eva bor också här i biblioteket.
Mysigt, mysigt. Säger jag och klappar i händerna av förtjusning.
Och även om musfobikern herr B mer säger ¤#¤¤%%&%¤%#¤# så tycker jag nog ändå att han tar lilla Eva med fattning.
Däremot måste jag säga att jag är lite besviken över barnens reaktioner.
Uteblivna reaktioner, alltså.
Men de är väl lite blasé när det gäller tillströmningen av husdjur, antar jag.
Tur att jag roar mig själv i alla fall, haha.

Och förresten är det en win-win.
Om Eva rymmer kanske Ozzy kommer fram ur sin håla och slipper vara hungrig.
Nej, nej - jag skojar bara.
Juuu.

Nejmen, hon är ju ybersöt.
6 veckor gammal.
Hm...vad blir det i hamsterår?
Hon har ju ungefär hundra veckor att leva...så, alltså är hon i mellanstadieåldern nu.
Imorgon ska jag jobba hårt på tämjande. Att få henne att tycka om mig. Lära henne några tricks kanske? Några kompisar hade en gång en takråtta som kunde apportera, så det kan väl inte vara omöjligt?
Men tills vidare får hon vara ifred.

Om man nu ska analysera sönder den här förkärleken jag har till allehanda djur - och det kan man förstås inte låta bli - så går den faktiskt stick i stäv med allt annat jag pysslar med som har barndomsanknytning.
För det är ju så att jag hade alla djur man bara kan ha när jag växte upp.
Bra minnen alltså.
Som jag vill föra vidare till mina egna barn.
Och för all del uppleva själv igen.
Och varför jag vill det....njä, det orkar jag inte analysera ikväll.

Nu ska jag försöka fånga lilla Eva på bild.

3 kommentarer:

  1. Fånga Eva... har du fångat Ozzy än? Eller är han fortfarande borta?

    Finnen - mycket bra. =D

    SvaraRadera
  2. Pinnar, nja, minihamster, jiipeee! Jag har lite pinnfobi efter att jag fick i uppdrag att rengöra pinnarnas box efter sommarlovet. Såg inte ut att finnas några pinnar i lådan genom glaset, men när jag lyfte på locket hängde pinnarna och de miljoner av barn som de tillverkat under sommaren i klasar från locket. Brrrr, det kliar fortfarande på hela mig bara jag tänker på det! En liten minihamster däremot hade jag gärna haft. Den kunde få följa med mig i en fick till jobbet så kunde den trösta mig när dumchefen varit framme ;-)

    SvaraRadera
  3. Ja, ska man ändå spy kan man ju spy tårta =))
    Ja, akta så hon inte blir mat åt Ozzy =))
    Kram.

    SvaraRadera