bild

bild

onsdag 15 augusti 2012

Egoism - på det braiga sättet

Som bekant eller inte...
Så har jag ju ett proppfullt presentskåp.
För att inte missbruka ordet mani(!) så måste jag ändå tillstå att jag har dille på att tänka ut presenter till både nära, kära, släktingar, cybervänner, barnkalas och avlägset bekanta som jag tycker om.
Jo, jag har ju vetat om ett tag. Det är klart.
Men det var inte förrän tidigt i somras då jag för första gången någonsin visade mitt presentskåp för en vän, kära S, som jag såg det lite grand med andras ögon.
Och när hon dessutom av en slump senare i sommar råkade få syn på min stora byrålåda som också är full jag insåg att jag kanske skulle dra ner på tempot.
Jag delade kvickt ut några örhängen och lite annat till både S och fru L och högg en inpackning själv.
Jomense...då fick hon mersmak Nettan the Hamster.
Sedan dess har jag faktiskt tullat lite på mina fina saker med jämna mellanrum.
Egentligen är jag himla dålig på att unna mig (å, världens kräkvarnigaste uttryck va?) saker. Men nu när jag ger mig presenter ur skåpet istället för att få dåligt samvete och inte alls köpa det jag vill ha på stan känns det lättare, haha.
Jag behöver varken förtjäna dem eller motivera inköpen.
Idag gick jag igenom skåpet för att se vad jag har till lillemans 4-årsdag nästa vecka.
Och så blev jag med kaffe- och mockadoftande ljus med tre vekar i fin plåtburk.
10 kronor på Dollarstore. 
Och avskrivet för länge sedan eftersom inköp till presenter absolut inte räknas som utgifter.
Det kan man ju vara värd.

Men alltså, 
I grund och botten vet jag ändå att jag gör rätt.
Som samlar på mig när det är halva reapriset och bara kan sticka in handen i ett skåp istället för att köra 4 mil fram och tillbaka till stan enkom när barnen blir bjudna på kalas.
Men det påstås att man ska göra saker med måtta.
Ja, ibland påstås det till och med att finns massor med mellanlägen mellan svart och vitt.
Fan tro´t.
Hur som helst kan jag nalla reagrejer bäst jag vill.
Jag kan ändå skratta hela vägen till banken till jul när andra belånar barnen för att ha råd med julklappar.
Tror jag.
Om det inte råkar komma en rea till emellan och jag fyller depåerna ännu mer vill säga.

Fasen så fort ett ljus brinner upp när det har tre vekar förresten.
Måste kanske hämta några nya ljus senare ikväll.
Ur skåpet.

2 kommentarer:

  1. Jag önskar att jag hade ett presentskåp! Om inte annat för att kunna ta till när ungarna ska ha med sig lotterivinster till olika samla in pengar tillställningar...

    SvaraRadera