bild

bild

torsdag 16 augusti 2012

Fjärtsoppa

Tja. Då fick jag som jag ville då:
Idag får jag med mig en bunt 15-åringar till Byske Havsbad.
Yeeeej!
Varför det är så viktigt för mig?
För att den här sista sommarlovsveckan UTAN två små ligister är enda chansen för mig att orka göra göra sånt.
Egentligen är jag en sån mamma som gör saker med barnen.
Eller VAR en sån mamma åtminstone.
Jag försöker väl  nu också men när alla är med blir det svårt.
Och hålla koll på två ligister på ett utebad är rena tortyren när man varken orkar eller klarar stressade situationer.
Men att skämma bort tre stora barn när ingen annan är hemma...
Ja, det klarar jag ;)
Surströmmingsfiesta för 12-åringens skull igår och utflykt med 15-åringen (plus kompisar) och 8-åringen idag.
Min mellanmellanson tycker inte om att bada. Han kan inte ha huvudet under vatten på grund av sina ärriga trumhinnor och rören i öronen. Dessutom fryser han så att han blir blå. Men det passar mig rätt bra, för jag gillar inte heller att bada. Särskilt inte i min noppiga baddräkt i storlek 36.
Så vi ska äta lunch på värdshuset istället och sedan kanske spela minigolf och gå en promenad på den fina stranden med varsin glass i näven.
Hur jag fick med mig honom? (men herregud vad ni ställer närgångna frågor)
Ja. Okej då. Jag erkänner att jag hävde dataförbudet under förmiddagen då ärtsoppan kokar.
Men alla sätt är väl bra?

6-åringen har fått en tid på VC i eftermiddag. Känns mycket skönt. Han har ju nån slags varhärd i handflatan som inte vill ge med sig. Som tur är får herr B sköta det. Det är inte min starkaste sida att hålla i ett gråtande barn medan vårdpersonal gör honom illa. Jag tror att han har en sticka långt där inne och den måste förstås ut. Hur herr B ska hinna är väl egentligen inte mitt problem men... I nån slags revival av tonårstiden kör han nämligen moppe till stan idag. En av alla de moppar och fyrhjulingar han köpt i sommar med motiveringen att det är för min och/eller barnens skull. Haha.

I övrigt så är Freudan i löpen. Nestor har ju inte blivit könsmogen än så han bryr sig inte. Och Ferry finns inte ens med på listan över karlar Freud vill blanda sina gener med, så det är lugnt på den fronten. Men jag blir stressad av att min soffpotatis helt plötsligt vankar av och an, klättrar upp i fönstret och spanar, gnäller vid dörren och bara sniffar omkring som besatt istället för att pinka när man är ute.

Jo. Herrarna SKA ju kastreras. Bara vi får tummen ur. Vi har förstås lärt oss the hard way att sugna hundar inte låter sig stoppas av några som helst barrikader. Visst, vi fick en härlig valp av ett sånt kärleksmöte. Och mina blandraser är charmiga, friska och trevliga - men gränsen går vid EN korsning. Att korsa en korsning med en annan korsning...nej, det skulle kunna bli katastrof.

På allmän begäran kokar jag idag ärtsoppa - trots strålande sol och högsommarvärme. Men det är kul att ungarna frågar efter sån gammaldags mat. Världens enklaste att laga och för nästan inga pengar alls. Dessutom tjocknar den ju så fort man tittar åt ett annat håll så innan det är dags för middag har jag förmodligen nog med soppa för att göra en Jesus. Jag känner mig huslig och duktig. Trots att hela storkoket kräver mindre engagemang än att göra en enkel köttfärssås. Det lustiga är också att det sägs att det är torsdag idag. Har man inte tajming så säg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar