bild

bild

måndag 13 augusti 2012

Jag tar tillbaka

Nej, här vädras banne mig ingen höstluft.
25 grader hett och strålande sol.
OM jag bara hade en semestervecka till så skulle jag packa ihop familjen Annorlunda och dra till stranden.
Haha. Nej, jag skojar bara.
Men nu när jag skrev det kom jag på att jag kanske skulle ta ut lite sparade semesterdagar i alla fall.
I reda pengar.
En bristvara i Dårhuset sedan största Dåren köpte moppe och fyrhjuling för våra sista slantar.
Igår ville jag köpa hamburgare och bröd till middagen och då började han knorra och ringa telefonbanken för att kolla finanserna.
Nå. Jag röt ifrån och köpte mina hamburgare i alla fall.
Dessutom har jag köpt två juicepaket á fem spänn + en fralla och en melon idag.
So shoot me.
Jag har massor med sparade semesterdagar. En följd av alla de gånger jag varit föräldraledig och inte kunnat ta ledigt(!).
Sedan blev jag ju som bekant sjuk och det är ännu mycket mera omöjligare att vara ledig från.
Tro mig. För jag har provat ett antal gånger.
Men pengar sitter väl kanske inte fel heller.
Antar jag.

Idag var en tung dag på Hälsans.
Det blev nämligen så att jag fastnade i ett icke så upplyftande samtal med en av mina olyckssystrar.
Och som grädde på moset bidrog sedan en i personalen med hemska historier om släkt och vänner som hade dött senaste tiden.
Egentligen vill jag vara den där stöttande, glada och roliga personen som jag vet att jag innerst inne fortfarande kan vara...
Men det är svårt nu för tiden.
Känner mig alltid otillräcklig när någon anförtror mig något. Som att jag inte kan bidra med minsta lilla, eller ens säga lämpliga saker.
Grodorna bara hoppar ur min mun, samtidigt som jag blir ledsen för någon annans skull och inte tar mig ur det.
Empatin håller på att förvandlas till sympati, tror jag minsann.
Nä, usch!

Jag får helt enkelt göra en Annette och se till att pimpa kvällen.
Det finns alltid en anledning för lite partajande och idag är inget undantag:

VÄNSTERHÄNTAS DAG - ta daaaa!

Grattis till både mig och herr B alltså.
Och kanske till 3-åringen. Om han bestämmer sig för vilken hand han ska använda när han blir stor, vill säga.
Det bästa i kråksången är att jag är helt tvåhänt och kan därför partaja även under årets resterande 364 dagar. Ha ha. Ho ho. He he.

Hm. Ja. Få se nu...Vad ska vi då hitta på ikväll...?
Gegetti och köttköttsås till middag låter väl inte så spralligt, men jag har ju redan tinat köttfärsen så.
Kanske ta med en engångsgrill och ta med nåt gott till stranden lite senare?

Och jo: partaja och extravaganza betyder ALLTID att äta.
Ibland kan det även betyda att dricka vin, men efter super(i)grillfesten i fredags har jag bestämt mig för att inte släpa hem fler flaskor under augusti. Så det så. Antagligen kommer det då att gå åt väldigt många fler Sobril, men det må ju vara hänt. Förresten har jag frikort på det stället, så det är rena förtjänsten ;)

PS! Gegetti och köttköttsås betyder förstås spagetti och köttfärssås. Det var 3-åringen som sa så när han just hade börjat prata. Sedan dess har det hängt med. Vi har massor med såna ord och uttryck som vi använder. Ungarna har säkert glömt varför och undrar varför vi pratar så konstigt. Gakke pipa = tack för fikat, piggevin = pingvin, barnfotade = barfota, öuva = öra, osv. Och det mest ologiska är nog att vi kallar Freud för Gosch.

Nja, nu var det inte riktigt den här bilden jag tänkte lägga ut. Men av nån anledning är min dyra och älskade kamera som inte får användas av barnen alltid full med såna här bilder när jag ska lägga över mina fina humlenärbilder till datorn. Ja. Håll till godo då. 12-åringens, of course.

2 kommentarer:

  1. Här hemma säger vi inte vulkan, vi säger phulkan. och köttfärssås hetter skuttbinsås. Det mest obegripliga är förmodligen när vi kallar Minecraft för Loong-kan-koo, för det var gudsonens benämning på det spelet till för en månad sedan. Väldigt likt.

    SvaraRadera
  2. Vi var hemma hos mina föräldrar idag och åt spigattisar...

    SvaraRadera