bild

bild

torsdag 9 augusti 2012

Klämdag

Få se nu....
Hm, torsdag va?
Fast ändå lördag hela veckan.
Imorgon får vi först fikagäster och sedan grill- och badtunnegäster.
Det känns därför som en klämdag idag.
Som jag ska försöka fylla med så lite som möjligt. För mötet igår tog knäcken på den här avknäckta stackaren.
Det enda vi har på agendan är att åka in med 6-åringen på fritids för att hälsa på.
Herregud, lillgrabben börjar ju där nästa vecka!
Nej, jag ska inte börja lipa över det. Jag lovar.

Igår gjorde jag förresten en smart sak:
Sprang (jo) genom Kapp Ahl och ryckte åt mig fyra t-shirtar i farten.
På "köp 2 reaplagg betala för 1". Förstås.
Jag har ju varit lite stressad över min avsaknad av basgarderob.
För att inte tala om min avsaknad av byxor, men det fortsätter jag så gärna att förtränga.
Jag känner mig nöjd och vuxen som ratade alla fina blommiga tröjor och kom hem med:
En mörkblå t-shirt med lite snirkligt mönster i samma färg just över axlarna,
En ljusgrön t-shirt av två olika material, men ändå enfärgad,
En ceriserosa v-ringad t-shirt med några knappar,
Och en tvärrandig tröja med trekvartsärm.
Prefekta att ha under kofta i vinter.
Och prefekta (jo, jag vet att jag skriver prefekt) att ha en sjal eller scarf till utan att det blir mönsterhaveri.
Dutti ja ä.
Och för nästan inga pengar alls.

Men ibland hoppar rean upp och biter en i gumpen. Jag hade fyndat finfina likadana(!) Fix-skjortor till småligisterna på "halva reapriset" för nån vecka sedan. Skjortor jag hade lagt undan för att spara till julafton. Men 6-åringen har ju ett sjätte sinne när det gäller kläder och har förstås redan nosat rätt på sin. Idag är han matchat den med kostymbyxor för att se ut som polis.

Storkillarna - som var barnvakter igår - fick kläder i belöning:
En rutig huvjacka med lurvigt foder till 12-åringen och ett par supersnygga långa shorts till 15-åringen.
Plus att de fick "godis":
Pulvercappuchino till 12-åringen och en burk jalapeños till 15-åringen.
De blev mycket nöjda. Men orkade inte visa särskilt mycket entusiasm. Ligisterna hade nämligen varit i sitt esse och de hade fått jaga konstant i två timmar. Vet du hur jobbiga de ääääär???! Hehe, No shit Sherlock.

Det var nog ändå rätt nyttigt, antar jag. Jag vet att jag är för rädd för att lägga ansvar på barnen. Ofta när jag talar om för folk hur många barn jag har svarar de Men det är klart, de tar ju hand om varandra också. Då får jag gåshud. Inte ska mina barn behöva ta hand om varandra bara för att de är många. Straffas liksom. Jag tänker ibland på den 90-åriga tanten jag besökte när jag jobbade inom hemtjänsten. Med säkerhetskedjan på öppnade hon en springa i dörren och frågade Använder du kondom? Det var bara att svara ja på det så fick man komma in. Hon var äldst av 13 syskon och hade fått bära hela den bördan under uppväxten. Sedan hade hon gift sig och mycket bestämt valt bort egna barn.
Nå. Jag får försöka banka in i skallen att det finns nåt som heter mellanlägen. Att stora barn får ta ansvar är förstås nyttigt. Och det var också nyttigt att mamsen och pappsen fick lite tid utan ungskocken.

Förresten lärde jag mig härom dagen att skock för länge sedan var ett mått och inte en diffus massa som nu. Sa man att man hade en skock med får menade man tre tjog - dvs 60 stycken. Varken mer eller mindre. Tack korsorden för det ;)

Ja. Ja. Ja. Jag ska sluta tjata om korsord. Snart, i alla fall. Men vet ni, det är så himla skönt att ha ett tidsfördriv där man kan stänga av precis all ångest och alla svarta tankar. 

OS har jag ju för övrigt redan slutat tjata om. Bra va? Nej, det är inte bra alls. Därför får det bli nästa inlägg.
Korsord, gastkramande handboll och....kottdjursbyggande. En finfin onsdagkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar