bild

bild

torsdag 30 augusti 2012

I naturens skafferi

Igår kväll bokade jag en resa till en kär, kär vän.
Äntligen!
Jag känner mig duktig och...eh, normal.
För det är sånt här som normala människor gör.
Som jag gjorde utan att blinka förr.
Och som man egentligen behöver ännu mer när man inte mår bra.
Å, vad jag längtar!
Och, i sanningens namn: gruvar mig.
För hur ska jag orka fyra dagar far, far away from home?
Och vem vet i vilket skick jag är det där magiska datumet då planet lyfter...
Nåja. Det(!) ordnar sig.

Men man kan ju inte flyga till hufvudstaden varje dag.
Vissa dagar måste man helt enkelt stanna hemma och plocka blåbär med sin mor.
Idag är en sån dag.
Varje höst kokar jag blåbärsdricka. Dels för att det är gott men också för att jag vill slippa sitta och rulla vartenda bär på en bricka för att rensa bort miniskräp.
Några liter bär med plockare drar man ihop hur fort som helst. Och sedan behöver man som sagt inte ens rensa bären eftersom de ändå ska silas. Me like.
Men kanske orkar jag plocka för hand också. Nej, inte orkar förresten - för så jobbigt är det inte att sitta på en stubbe i skogen utan barn, städning eller tung terapi. Jag menar förstås om jag ids. Många gånger är min brist på tålamod nämligen mitt största handikapp. 
Ah, jag vill ju ha blåbär i frysen förstås. Känner mig fattig annars. Ungefär som när herr B slängde runt en lingonsyltburk i köket härom dagen. Kokad av mina sista lingon. Trots att jag inte äter sylten själv fick jag nästan panik.
Och apropå det...Så ska jag hämta in vår egenodlade potatis till min och mammas sillunch. Det känns lyxigt. Även om jag måste säga att potatisodlingen förfular min trädgård. Särskilt nu sedan blasten lagt sig.
Men hey - är det nåt livet lärt mig så är det att man inte kan få allt.
Haha. Nej, jag skojar bara. Men håll med om att det är roligt att strö klyschor omkring sig?


Blåbärsdricka:
3 liter blåbär
2 liter uppkokt vatten
30 gram citronsyra
2 kilo socker

1. Mosa bären och tillsätt vatten och citronsyra. Låt stå i 3-4 dagar.
2. Sila.
3. Rör i 2 kilo socker.
4. Jag brukar göra dubbel (eller fyrdubbel, haha) sats och frysa in drickan i muggar/plastpåsar. 2 dl blir ca 1 liter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar