bild

bild

torsdag 26 april 2012

Just idag är jag stark

Stark men trött.
Megatrött.
Jag sov säkert två timmar efter middagen igår.
Sedan sov jag hela natten.
Nu har jag just klivit upp. Moootvilligt.
Äh, det spelar ingen roll om jag inte riktigt vaknar till idag.
För jag tänker nämligen icke ta i för kung och fosterland hur som helst.
Jag tänker sitta ute i solen och dricka kaffe med fina S.
Och så tänker jag kanske - om jag orkar - åka till grannbyn för att köpa några små pysselgrejor. Och springa in på Ica och handla onyttigheter till helgens anhopning av bygdens alla ungar som kommer för att spela dator.
Men that´s it. Jag lovar. Jag vet att ni inte tror mig men den här gången tror jag åtminstone mig själv. Haha.


Snart är det konfirmationsavslutning (hehe, jag skrev avlusning först) för bygdens flitiga konfirmander. Det blir stor baluns med middag och underhållning. Fast hur mycket underhållning det blir för en nervklen mamma när sonen ska sjunga solo utan back up vet jag inte. Nä, hu! Eller, missförstå mig rätt - det är inte första gången han sjunger och han är jätteduktig. Jag är stolt över honom...men jag vågar inte titta och lyssna. Den här fina låten har han valt. Tydligen handlar den om en bandmedlem som dog. Jättefin faktiskt.






Vi såg en sån söt film igår kväll (mellan mina sovperioder):
HYSTERIA


Den utspelar sig i London i slutet av 1800-talet. Den unga entusiastiska läkaren som försöker få den mossiga läkarkåren att ta till sig rönen om de osynliga små bakterierna som förstör så mycket får istället sparken gång på gång. Till slut har han inte så många alternativ kvar. Så han söker jobb på en mycket exklusiv kvinnomottagning. Den äldre läkaren som driver mottagningen behöver - bildligen och bokstavligen - ett par extra händer. Enligt honom lider hälften av Londons kvinnor av hysteri och måste lugnas ner för allas skull. 
Och hur behandlar man det? Jo, genom att ge alla dessa kvinnor orgasm. Lösningen på alla depressioner, ångest, humörsvängingar och andra kvinnotillstånd. När den nya unga läkaren med de vackra ögonen anställs ökar trycket i väntrummet och mottagningen blomstrar. Och sedan händer det grejer....


Den äldre läkaren har två vackra döttrar. En som är sval, korrekt och enastående påläst när det gäller läran om frenologi - att kunna läsa personligheter utifrån formen på huvudet. Hon gör allt för att behaga sin far. Den andra slåss för kvinnors rätt, cyklar genom farliga gränder som ett jehu, driver ett center där hon hjälper fattiga. Hon trotsar sin far gång på gång. Behöver jag säga vem av dem som spelas av Maggie Gyllenhaal?


Den unge läkaren kommer egentligen från medelklassen, men blev föräldralös och togs omhand av en excentrisk stenrik societetsfamilj. Hans vän/styvbror - Rupert Everett - är i särklass den bästa karaktären (och borde ha en större roll. Liksom hans far - som i filmen verkligen slog världsrekord i polisonglängd). Älskar ny teknik! Han skaffar till exempel en telefon...trots att det i början inte finns nån att ringa till. Sedan mixtrar han med den farliga elektriciteten så att grannarna är rädda för honom. Filar på uppfinningar. Han gör allt för att hjälpa den unge läkaren som utvecklat...ehum, liksom...mushand...


Först trodde jag att filmen skulle vara mörkare. Ha ett starkt budskap när det gäller diagnosen Hysteri, och synen på kvinnor förr i ti´n. Ja, visst tog man upp det. Men filmen var ändå alltigenom en söt historia. Nästan lite Molinsk. Lite sliskigt slut kanske (jag gillar ju inte såna) men hey - det kan jag ju inte göra nåt åt. Det sägs att det är en verklig historia.


Och tänk att kvinnodiagnosen Hysteri levde kvar ända tills för 60 år sedan!


Tillägg: Oj, nej Gud - såg just trailern. Gör INTE det om ni tänker se filmen. Trailern är liksom HELA filmen komprimerad till en minut.


2 kommentarer:

  1. Fin låt! Kul att E är så duktig att sjunga. Här har vi inte sol. Jag längtar verkligen efter den riktiga våren. Här har vi inte sett mycket av den. Ha en fin dag. Kram! /Helena

    SvaraRadera
  2. Ahh, Hysteria. Nej, har inte sett den filmen, men skulle nog kunna tänka mig att göra just det. Intressant det där.. *ler*

    Hur gick det i dag då? Lyckades du hålla dig från att göra en massa annat?

    Många kramar och sov gott!

    SvaraRadera