bild

bild

fredag 27 april 2012

Mitt besök i världen

Hehe, jag skrev just Mitt besök i verkligheten,
Men ändrade mig när jag kom på att en tokflamsande dag på trädgårdsmässa i glada vänners lag snarare är en endagstripp från verkligheten.
Nå.
Heldagar gör mig egentligen icke rättvisa. Måste jag säga. Inte numera. Men idag höll jag ihop mig själv på ett förvånansvärt remarkabelt manér. Jaja, tokflamsande var det ja...Som alla andra dagar förstås. Men: ingen ångest i sikte, ingen gråt och tandagnisslan och framåt eftermiddagen lyste till och med solen från en klarblå himmel.
När vi skulle färdas de 13 milen i två bilar blev jag först lite reserverad när det visade sig att vi hade bestämda platser (hur gamla sa ni att ni va sa ni?) men faktum är att man går ihop med alla när man har en bra dag. Eller vad säger jag - det är ju inte så att har nåt emot nån av mina compadres egentligen. Men. Äh. Ja.
Det är väl kanske ingen hemlighet att jag gärna går på jakt efter det ultimata fyndet eller världens bästa presenter...
Men på marknad och mässor sätter jag ICKE min fot! Har aldrig gjort. Får rysningar av blotta tanken på packade sillar som låter sig fösas runt och förföras av välsmorda munläder och kommer hem med grunkor de inte ens förstått användningsområdet för.
Dagens trädgårdsmässa bemöttes därför med viss skepsis från min sida. Men det var ju bara att tina upp och go with the flow. Och slänga käft med försäljare kan man ju göra utan att öppna plånboken.
En riktigt trevlig dag faktiskt.
Enda molnet på himlen var väl i så fall att fina M - som satt på sin bestämda(!) plats bredvid mig i bilen hade en likadan gratisjacka som jag. Skänkt av snälla farbror Ellos. Men jag försökte se det som att vi hade gemensam arbetsuniform eller nåt.
Vad jag köpte?
Tja, en rostig trädgårdsprydnad i form av en sjöhäst, en handgjord brosch i form av en ängel, en sekatör med utväxling och en liten vit ros i glas.
Tydligen finns det allt möjligt på mässor och marknader. Oavsett vad de kallas.


Trädgårdstummenupp för på dagen exakt ett år sedan. Idag ligger snön över meterhög i rabatten nedanför köksfönstret i högerkanten. Nåja, tur att mina nya prydnader är frosttåliga i alla fall.

1 kommentar:

  1. Hahaha, bestämda platser... Flashbacks till mellanstadiet....

    SvaraRadera