bild

bild

onsdag 3 oktober 2012

Aktiv vila

Det är också ett roligt uttryck.
Paradoxalt.
Men dock.
Mycket utbrett.
Det är sällan man får vila helt och hållet.
Äh, jag tycker det borde heta lagom vila. 
Eller varför inte normal vila.
Roli ja ä.
Nämen, det går inte så bra med vilan idag.
Jag skulle faktiskt sova men hann bara dåsa till efter att vildbasarna lämnat Dårhuset innan 15-åringen störde mig när han rivstartade med sin crossmoppe.
Sedan gick det inte.
Lider man av ångest och rastlöshet är det ingen idé att tvinga sig själv att ligga kvar.
Så jag klev upp.
För att vila lagom i vaket tillstånd.
Jag vet att jag har skrivit om det x antal gånger, men det hjälps inte.
Jag undrar fortfarande hur folk(!) gör när de bara såsar på hemma och gör inkentinken.
Min lagomvila spårade därför ur till städning (nähä) och viss ommöblering.
Varvid jag blev så slut att jag började skaka.
Vilket gjorde mitt nästa steg i rehabilitering nästintill omöjligt.
Utan finmotorik blir nämligen resultatet lite sisådär när man målar tånaglarna lila.
Efter det började jag prova klänningar.
Inspirerad av programmet jag såg när jag svor åt nagellacket: 10 years younger.
Det var en saggig 5-barns mamma i min ålder som skulle göras om.
Igenkänningsfaktor hög.
Say no more.
Fast trots min saggighet när det kommer till hår och make up har jag faktiskt skapliga kläder.
Tänkte jag. När jag rotade i garderoben.
Av nån anledning tog jag fram en grå ärmlös, figurskuren finklänning och försökte kränga på mig.
Det var inte direkt smart med tanke på att syftet var att bekräfta min chica garderob.
Jo, klänningen är skitsnygg. En sån där man kan ha på julafton eller på nåt important jobbmöte.
Men en liten 38 utan stretch och med krånglig dragkedja....
Ha ha ha.
Jag såg ändå resten av programmet med klänningen på.
Mest för att jag inte hade energi för att krångla av mig den.
Och så tog jag på en kofta...
För att dölja att jag var för fet för att dra igen dragkedjan.
Fin ja va.
Till slut drog jag på mig Mimmi Pigg-klänningen istället.
Den är min vän. Också en 38, men mycket mycket förlåtande.
Och så blir jag glad av vita prickar på röd botten och volanger både här och där.
Vet ni...Jag tycker det är skönt att ha kommit till den ålder då man kan strunta i vad man passar i, vad som är inne och vad alla andra har på sig.
.....suck....
Fast nu har jag inget mer att göra.
Inget som jag orkar i alla fall.
Kanske jag ska lägga en ansiktsmask?
Så att jag också blir 10 years younger.
Hemska tanke.
Få se nu...Hur såg mitt liv ut när jag var 29?
Jag väntade helt oplanerat och olägligt mitt tredje barn.
Jag hade en 5-åring och en 2-åring. Och en fostertjej som var 4.
Vi byggde sängskåpet i vardagsrummet eftersom sovrummen hade tagit slut.
Jag totalkvaddade bilen och min nacke i en otäck krasch som kunde ha slutat med att både jag och min kollega strök med.
Jag gick en neuropsykologikurs i Stockholm som kostade skjortan. Den enda kurs arbetsgivaren betalat.
Jag spelade massor med tennis.
Jag köpte två små möss till barnen för att de skulle få nåt eget när lillebror kom. Jag har förresten skaffat husdjur varje gång jag fått barn.
Njä. Det som är gjort är gjort. Och inte vill jag vara yngre. Men att väga 58 kilo som jag gjorde då skulle jag gärna göra.
Så att jag får på mig finklänningen.
Vad jag nu ska ha den till.
Håll med om att det blir intressanta inlägg när jag sitter och pratar för mig själv, haha?
Kanhända blir man pigg av Pigg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar