bild

bild

fredag 26 oktober 2012

Ledig fredag

Herr B är som bekant eller inte föräldraledig varje fredag fram till jul.
4-åringen njuter av att få vara hemma från dagis (nej, jag kommer nog aldrig att lära mig att säga förskola).
I morse klädde han av sig och gick tillbaka till sängen för att mysa med mig efter att ha varit ute med Ferry i 10 minus.
Och så har han ätit skorpor hela förmiddagen.
Nu har vi just duschat.
På nåt sätt är det till och med lättare att låta bli att få schampo i ögonen när ingen av brorsorna är hemma.
Lunchen tänker han i vanlig ordning laga själv.
Idag blir det visst varma mackor med korv på. För att han kan hela receptet, säger han.
Gullungen.
Och jag är glad för att han får en egen dag. Som alla brorsorna också har fått när jag har jobbat 80%.

Men de andra sitter inte i sjön heller.
6-åringen klev upp före f-n idag för att han var så exalterad över eftermiddagens återbesök för förskoleklassen på dagis.
Jamen vilken lycka va? Att trava in på sitt gamla place, ett år äldre, en mil längre och med dubbla portioner kaxighet och se småbarnens ögon bli stora som tefat.
15-åringen är också på gott humör. Franskaprov till trots så hade han för en gångs skull ingen panik. Och så gjorde han en kanoninsats med sin samhällshemuppgift igår. Som grädden på moset har han fått pengar av mig för att köpa en kasse full med snabbnudlar. Det är hans nya favoritkvällsfika.
12-åringen följer en kompis i grannbyn hem. Han har ju en enastående förmåga att göra det mesta av varje helg så planerna för lördagen är givetvis också klara.
Då återstår 9-åringen. Som förmodligen kommer hem och byter om till sin nya zombiedräkt efter skolan. Och som bara tänker slappa - och förmodligen äta godis - hela höstlovet.

Jag får också lov efter idag.
Åtminstone ett långt lov från jobbig terapi.
Sista gången idag alltså, och jag tänker visa mig från min bästa sida. Eller. Ja. Vi får väl se.
Kanske faller min eminenta terapeut i alla fall död ner av chocken att se mig i nytvättat hår.
Och kanske är man helt färdighjärnskrynklad om man faktiskt orkat tvätta håret, ha ha.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar