bild

bild

lördag 13 oktober 2012

En nonsenslista



Hittade den här hos en gammal bloggvän. På den tiden det begav sig hade vi massor med listor som cirkulerade runt. Ett roligt sätt att lära känna varandra. Jag hakar på.

1. Vad kallas du?
Annette. Nettan. Mamma. Nettowich. Hon där som är så lik nån jag känner.

2. Jag är bra på:
Allmänbildning. Svenska språket. Äta mycket. Städa. Lära mig nya saker. Ta in information.

3. Jag är sämre på:
Tålamod. Acceptera mitt tillstånd. Varva ner.

4. Detta är jag rädd för:
Att behöva leva med en ständig depressionsfas i min bipolaritet. Att det ska hända barnen någonting.

5. Detta packar jag i handväskan på morgonen.
Ett lätt färgat lypsyl. Plånbok. Bilnycklar. Sedan lägger jag nycklarna i fickan och glömmer att jag har en tantväska. Eh, handväska menar jag.

6. Detta finns i min handväska:
Allt möjligt som ska föreställa bra att ha: handsprit, plåster, medicin, servetter...

7. Detta tycker jag om att göra:
Se dokumentärer, läsa studier (jo), fota, skriva.

8. Detta uppskattar jag hos min partner:
Humorn. Att han förstår vad jag menar. Att han gör som jag säger, haha.

9. Följande saker vill jag göra innan jag dör:
Bli frisk. Ha råd med en egen tennisbana på gården. Skämma bort mina barnbarn som min morföräldrar gjorde med mig.

10. Något jag vill ha i present.
Sinnesro.

11. Detta har jag på mig just nu:
En blå-rosa klänning (tunika?) från Ica för 79 kr. Nej, inga byxor. Inga strumpor. Skööönt!

12. Musik jag gillar:
Texter som betyder någonting. Musik som inte är skränig. Förutom LeMarc lyssna r jag jättemycket på 60-talsmusik. Simon and Garfunkel, Cat Stevens osv.

13. Favoritlåt just nu
Trallar på The Cures gamla Boys Don´t Cry.

14. En bok jag gillar.
Å. Tuff fråga. Böcker är livets salt. Jag fullkomligen älskar Lasse Erikssons Jag har kokat tvåhundratusen potatisar. Annars läser jag helst biografier. Och alla dessa skildringar av koncentrationsläger som jag läser och gråter. Jag hoppas också att jag gillar Mons Kallentofts nya. Som jag inte haft koncentration nog att ta itu med.

15. En film jag gillar.
Eftersom min man är en sann cineast ser jag en hel del. Men oftast analyserar jag sönder dem. Tuvär.

16. Favorit TV-program
Ser inget annat än Lilyhammer och The Big Bang Theory. Och de är förstås suveräna. Skulle aldrig se mammor som dejtar hejvilt eller tävlingar där man sjunger och röstas ut.


17. Favoritdoft?
Rena kläder. Använder aldrig parfym. Annars gillar jag citron, svartvinbärsbuske och nyduschad hund. Haha, nej jag skojar bara. Hundar luktar illa även om de är rena. Men känslan av att de faktiskt är rena är trevlig.

18. Detta äter jag gärna:
Allt utom blodpudding.

19. Dricker helst:
Kaffe och rött vin.. 

20. Favoritgodis?
Äter inte godis alls. Men har svarat Emser på samma fråga förr. De är goda. Inte för att jag köper dem heller.

21. Hit vill jag gärna åka på semester:
Där man får ledigt från sig själv. Annars vill jag åka till fjällen. Det är good enough på den fronten.

22. Färg på mina ögon:
Blågröna med bruna stänk.

23. Min längd:
1.69 och en halv.

24. Jag tror på:
Gud. Människans inneboende godhet. Att man är fri att göra sina egna val. Vänsterpartiet.

25. Människor jag beundrar
Min mormor. En stark och vacker kvinna som levde sitt liv så enkelt, så enkelt Och ändå så stort. Och min man, som har en sån jättepenis.

26. Så här bor jag:
Ett stort utbyggt hundraårigt rött hus i skogen.

27. Antal krukväxter hemma.
Eh? Inte vet jag. 40? Älskar krukväxter. Allt grönt. Allt levande.

28. Favoritfärg?
Turkos, lila, rosa på kläder. Vitt på inredning.

29. Favoritcitat?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur. Allt som sägs på latin låter djupsinnigt. Den är rolig. För folk går oftast på att jag är superdjup och nickar bara andäktigt när jag kommer dragandes med mitt ordspråk. Ha ha.

30. Den bästa present jag fått?
Mina barn. Äääh, klyshigt jag vet. Men sant. Vad fasen vore jag utan barnen?

31. Om jag vann en miljard skulle jag:
Anlägga en tennisbana i skogen och köpa vilka jeans som helst som satt som en smäck. Sedan skulle jag ge bort hur mycket som helst.

32. Vad gör du just nu?
Skriver svar på nonsensfrågor medan mannen lägger småtrollen. 

33. Vad ska du göra idag?
Absolut inget mer. Jag lovar. Lite sex kanske.

34. Vilken är din favoritrestaurang?
Alla som inte serverar blodpudding. Buffé drar den vinnande lotten. I alla lägen.

35. När badade du i en pool senast?
Igår. På bahuset.

36. Har du varit med i någon skolpjäs?
Massor.

37. Har du gått någon modevisning?
Jodå. Bland annat har jag varit hårmodell.

38.Vilket musikinstrument ogillar du?
Allt som låter jazzigt. Och fiol som är misshandlad.

39. Har du bestämt vad du ska rösta på i valet?
Självklart. Hjärtat bankar rött, rött, rött.

40. Har du åkt moped någon gång?
Jodå.

41. Har du skjutit någon gång?
Ja. Allt möjligt. Bisarrt nog med rätt goda resultat också.

42.Får du ofta felparkeringsböter?
Nej. Absolut inte.

43. Har du hoppat/kan du tänka dig att hoppa fallskärm/bungyjump
That will never happen, darling.

44. Vilken är den bästa film du sett den senaste månaden?
Jag såg om Notting Hill igår. Håller än. Söt och rolig utan att vara överdrivet sliskig.

45. Favoritpizza?
Allt som inte har blodpudding på. Nej förresten, jag gillar inte heller farmors pizza med leverpastej.

46. Chips eller popcorn?
Inget av det. Absolut ointresserad.

47. Vilken färg på läppstift använder du?
Har aldrig använt läppstift. Har sjutusen lypsyl och annat med bara lite, lite färg.

48. Har du någonsin varit med i en skönhetstävling?
Hehe. Nästan. Tillräckligt nära för att Fröken Sverige ledingen skulle ringa och efterlysa mig.

49. Vem är den senaste som du åt ute med, vad åt ni?
Med mamma. Det var en blandad buffé. Jag var ledsen, seg och trög med Sobril i kroppen. Men det var säkert gott.

50. Favoritchoklad?
Nej.

51. Har du vunnit något pris någon gång?
Höll på att skicka in slogans till tävlingar ett tag. Vann massor. Fast inget direkt kul eller värdefullt.

52. Är du bra på matlagning?
Jepp.

53. Har du beställt något från shoppingprogrammen på tv?
Nej.

54. Har du varit tvungen att använda uniform i något jobb?
Nej, om man inte räknar tomte åt SJ när jag delade ut karameller som nytonåring.


55. Vad var det senaste du handlade?
Hallonsylt.

56. När var du på sjukhus senast:
I tisdags. För terapi.

57. Det första du gör när du vaknar:
Kliver upp. Dricker kaffe.

58. Vad är du tacksam för idag:
Att barnen och deras kompisar väljer att vara här i Dårhuset.

59. Har du varit i tidningen?
försöker undvika sånt.

60. Dröm jag har just nu:
Jaha. Tjat, tjat. Bli frisk förstås. Skola om mig. Jobba.

61. Hemlig last:
Ost. Nä, det var väl inte hemligt va? Då får jag skriva att läsa dödannonser och nekrologer istället. Sammanfattningar av ett helt liv...ja, jag gråter. Ibland över människan, ibland över puckot som skrivit. 


2 kommentarer:

  1. Nettan. Du och jag var väldigt lika på väldigt många punkter! Kul att läsa. *ler* Men jag satte nästan min mörka choklad i halsen av gapskratt när jag läste svaret på fråga 25! :)))) Otroligt roligt! Och ett uttalande herr B säkert är lycklig över.. ;))

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Det roliga är väl att man i princip kan gissa sig till vad folk ska svara vid det här laget :-D Utom på fråga 25, där blev jag milt förvånad.

    SvaraRadera