bild

bild

tisdag 26 juni 2012

Helgdagskväll i timmerkojan

Vem som helst skulle väl bli vilse i pannkakslandet när sommarlovet spårat ur till en enda lång helg.
Har man dessutom som jag en friterad hjärna blir det sju resor värre.
Nu har vi varit på partaj i kyrkan.
Hela dagen har jag envisats med att det åtminstone var torsdag.
Men tydligen är det tisdag. Påstås det i alla fall.
Ena sonen sover hos kompis, en annan son har en kompis här på övernattning.
Alla är sockerhöga.

Ett glas vin kanske?
Tja, varför inte.
Tömma tvättmaskinen och torktumlaren kan man ju alltid göra i mañana.
Om man nu skulle råka vakna upp till en vanlig blå vardag förstås.
Vilket är föga troligt.

Ah, ni kan inte ana vilket skrot vi släpade med oss hem från kyrkans loppis.
Jag skyller på löjligt humana priser. Men ändå.
Tovad hatt, pälsmössa, tre(!) par läsglasögon, porslinsfigurer och smörknivar...
Allt till barnen. Som är mycket nöjda med sina fynd. Särskilt 6-åringen som äntligen fick sandaler med öppen tå - så kallade "dagisfrökensandaler". Min gissning är att de välanvända tofflorna är ungefär av årgången då jag själv föddes men för en femma får man väl hålla god min.
Han var också sugen på en motionscykel för en 80-lapp, men där satte tråkpappan stopp. Själv tyckte jag nog att han skulle behöva den alla de gånger han blir förpassad till sitt rum. Ungefär som att Emil sysselsätter sig med att snida gubbar i snickerboa. 6-åringen har ju förvisso en del överskottsenergi.

Vårt sällskap var på elva personer som åt våfflor, kladdkaka, kakor, mackor och glass. Dessutom gick det väl åt en hel läskback och en rejäl kanna kaffe. Det är alltid roligt att bli uppassad av stressade ungdomar, hehe. Får se om vi slår kassarekordet från ifjol. Satt av familjen Annorlunda, of course. Men eftersom jag alltid strävar efter valuta för pengarna kan jag inte klaga. Intäkterna går till bistånd. Och till lön åt 15-åringen. En win-win situation.

Herr B är ute bland myggen och målar de sista listerna till 15-åringens sommarrum. Nu är det bara lite möbler kvar och sedan flyttar grabben hemifrån. Tur det inte är så långt för mamma att hälsa på. Undrar om han vill ha en motionscykel förresten?

Vi ha eld, vi har kött, vi ha rödvin till tröst.
Här är helg djupt i skogarnas ro.

2 kommentarer:

  1. Loppis... Min plånbok förbjuder mig att gå på loppis...

    SvaraRadera
  2. *ler* Nettan - jag läser dina inlägg - varje kväll (eller natt egentligen, för klockan hinner alltid bli en bra bit över midnatt!!) Och du - ta hand om dig!! Snälla??

    Kramar

    SvaraRadera