bild

bild

lördag 30 juni 2012

Sanering

Alhaji Jeng.
Vilken klant.
Jag har alltid trott på att han ska slå igenom på allvar förr eller senare. För talang har han han ju karln.
Men då måste man åtminstone ha vett att gå in i en tävling på en höjd man klarar.
Åh, vad dillar hon om nu då? Vet jag att ni tänker.
Och eftersom ni är så ointresserade orkar jag heller inte dyka djupare i mitt kära ämne Friidrott.


Idag dyker jag inte så djupt i nåt förresten.
Det är säkrast så. 
Enklast.
Även om det är en svår prövning att vara lättsam när man är instängd med la familia hela dagen.
Det regnar nämligen. Sverige stannar av. Sommaren inställd. Glaset halvtomt. Livet förstört.
Å, detta vädertjat.
Jag har inte ens haft lust med fejjan. För jag vet redan hur mycket det gnälls där.
Vad gör väl en regndag...
När det ändå är juni, sommarlov, långkalsonger av och allt det där.
Tsss.


Man kan ju göra nytta ändå.
Idag har jag tvingat min käre make att hjälpa till med sanering av kylskåpet.
Ordning och reda - och helt kolibakteriefritt även där nu.
Men man hittar mycket intressant när man städar.
Inte minst möter man sig själv.
Tydligen har jag snöat in på inlagd sill, ansjovis och matjessill nu i vår.
Nej, jag tänker inte säga hur många burkar jag hittade. 
Men jag slängde säkert en tredjedel. Det får väl vara nån måtta på snålheten, insåg jag när flera burkar bara innehöll en eller två bitar.
Det äckligaste jag hittade var ett jästpaket som gick ut i februari. Bakom kaviartuben som ingen är intresserad av.
Poff! sa det grönsmuliga innandömet när det gick upp i rök och  vägrade låta sig sopsorteras.
Och så fick jag ont i magen när jag åt upp några inlagda smågurkor bara för att slippa den nästantomma burken på hyllan.
Samtidigt som jag städade kylen stod lunchsoppan på spisen och puttrade.
Kanhända åkte det ner ditt och datt där också. Men säg det inte till nån.
God blev den i alla fall. En tomat- och potatissoppa med frikadeller av kycklingköttfärs med massor av spiskummin. Sedan frossade vi med riven ost i.
Jag hade liksom minst lika många ostkanter som sillburkar. Varför möglar aldrig ost nu för tiden? När jag var liten blev allt mögligt direkt. Nej, uäk - det vill jag inte ens spekulera om.


Annars har jag mest legat och sett friidrott. Hyfsat dekadent tillvaro.
Ja, och beställt en bikini för 800 kronor från farbror Ellos. Ändå var det rea. Nej, det är definitivt nåt lurt med att beställa på nätet. Men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför det blir så dyrt. Nu är det i alla fall andra gången jag beställer, så snart blir jag väl beroende också. Attans. Herr D som var här när jag satt och klickade skrockade och tyckte att jag skulle börja med tv-shop. Det är väl nästa steg, antar jag. När man fastnat i shop online träsket och inte blir tillfredsställd av realinnen för 29 spänn längre.


Nej om man skulle ta och lösa ett korsord då. Kanske lojt liggandes i min imaginära hängmatta till och med.
Semester du sa, semester det va.







1 kommentar:

  1. *skrattar* Ja du Nettan - du skall nog inte läsa mitt inlägg idag... För det handlade inte alls om den frånvarande sommaren... Alls..

    Städa kylskåp e bra - precis som städat skafferi. Har snart inget mer att städa bara. Rättelse - har INGET mera kvar att städa. Inomhus.

    Kram

    SvaraRadera