bild

bild

onsdag 27 juni 2012

Mossa

Läste i tidningen i morse att Sverker Åström dött. 96 år ung. För jag tror verkligen att han var det. Ung alltså. Och begåvad. Ambitiös. Rolig. Och på ålderns höst även öppet homosexuell.
Nå, 96 år är väl ändå på många sätt ett fullevt liv. Men jag blev lite ledsen.
Ofta när såna här gamla färgstarka offentliga personer försvinner börjar jag fundera på vilka som ska vid...
Och skrämmande o-ofta kommer jag på nån.


Idag ska Kräftan visst ha medvind. Samt fundera över studier eller jobbyte.
Jaha.
Som alla andra dagar då.
Jo, jag har allt som oftast medvind, trots allt. Om jag inte vore så sjuk(!) hade jag alla förutsättningar att leva ett fantastiskt liv. Så det så. Särskilt om jag orkade gå skola eller byta jobb.
Nämen, idag är jag slut. Kaputt liksom. Men det får väl bli lite av en mellandag här i Dårhuset. Herr B spikar lister i sommarrummet, 15-åringen pluggar moppeteori, två 12-åringar sover och småtrollen gör hyss. Jag har inga andra planer än att åka och hämta ut min medicin. Och så ska jag skrubba upp några gamla barnvagnar och hålla tummarna för att gamla vännen T vill ha någon av dem. Jag mår verkligen dåligt när saker och ting inte kommer till användning. Och tre barnvagnar tar dessutom upp en hel del plats.


I övrigt så funderar jag fortfarande på drömmars betydelse. Dessa personer jag envisas med att drömma om alltså...jiiiisus! Men man får vara glad att man sover så djupt att man kan drömma, kanske. I långa perioder sover jag ju nästan inte alls. Lite galenskap i drömmarnas värld kan alltså vara friskt, haha.
I natt hade jag en stark dröm med doft och känsla av mossa. Jag hittade inget om det i min ytterst vetenskapliga(!) bok om drömmar. För övrigt köpt på bokrea för 30 spänn. Om lukter stod det att det var ett primitivt sätt att avgöra vad som är bra och dåligt. Så jag tolkar det till att jag ska gå mer på instinkt och mindre på intellektet. Magkänsla. Jag har ju funderat mycket över vilka personer i min närhet som är bra för mig och vilka som inte är det. Vilka jag har en relation till för att jag verkligen vill och vilka relationer som känns som måsten. Stora frågor. Svåra frågor. Även i vaket tillstånd. Igår hände en sak - nej förresten, det var JAG som fick den att hända - som kändes bra i det avseendet. Omedvetet valde jag kära E före en sån destruktiv relation som tar energi istället för att ge. Det bästa var att jag VALDE henne istället för att VÄLJA  BORT det andra. Äh, nu sluddrar jag va? Jag menar att det inte behöver bli en konflikt varje gång man står i ett vägskäl. Bara man följer den ljuvliga, trygga och äkta doften av mossa. Klart som korvspad, hehe.


Relation förresten....Är kanske inte riktigt rätt ord? Då låter det som att jag står jättenära de här personerna jag helst vill klara mig utan. Nån kanske till och med tror att jag pratar om herr B. Och det dementerar jag härmed. Inte är vi mycket lika, men man måste bara älska en man som samlar upp döda myggor ur myggjagaren för att ge bort i present, samtidigt som han skrattar högt och rått för sig själv.


Drömmar är ett brev om natten; från dig, till dig, om dig.
Boken heter Drömmar A-Ö, Lexikon. Av Maria Ulander.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar