bild

bild

onsdag 6 juni 2012

Väntade besök och björndröm

Nej, väntade besök har jag inget emot.
Kvällens högst väntade planer var att umgås med min vän E (ormens förra ägare) och äta smörgåstårterester medan herr B och 12-åringen var på klassfest och spelade brännboll.
Men E blev tvungen att boka om,
Och klassfesten blev inställd på grund av det blötaste skyfallet i mannaminne.
Så nu står familjen Annorlunda planlösa ikväll.
Det skulle rent av kunna vara skönt med inställningar om det inte vore för att min rastlöshet då på nolltid växer till olidlig ångest.
I brist på annat har jag städat mina garderober. Och provat sommarklänningar i storlek 36. Men roligare kan man ju ha. I alla fall när man som jag inte med bästa vilja i världen rymmer boppar eller mage i 36.
Nu vankas raggmunkar.
Svenskt och bra på självaste nationaldagen.
Inte så festligt dock, men å andra sidan tror jag nog hellre att svenska folket festade loss i går kväll.
För att få till stånd ett äktsvenskt folkligt firande skulle nog krävas en extra ledig bakisdag efter nationaldagen.
Äh, surt sa räven vars bättre hälft var på fest igår medan hon delade en burk Fanta och en skräckfilm med en 8-åring. Haha. Nej, jag skojar bara. Det finns inget festande i världen som slår mina och 8-åringens "lyxkvällar". Och den som inte sett skräckfilm med barnen har verkligen missat nåt. När jag skulle gå ut med hundarna vid 22.30 hade jag två storögda räddharar med mig. Sedan pep de upp och somnade i samma säng.


Nej men...Vad var det jag skulle skriva om nu då?
Jag tror bestämt att det var nåt deppigt om ångest.
Men det får va´!


Däremot måste jag berätta att jag än en gång drömt om björnar.
Men på nåt sätt var det en smula overkligt den här gången:
Jag stod på botten av en grund sjö, hade lårhöga gummistövlar på mig och en klirrande tebricka i handen när två älgar plötsligt också fick för sig att bada. Runt älgarna strök en hel vargflock med pyttesmå elaka vargar.
Jag stod kvar i sjön. Det var inte mycket vatten men däremot satt jag fast i ett tjockt lager granulering som verkade föröka sig när den spred sig upp på land och täckte sandstränderna.
Jag insåg det absurda i situationen...Nämligen att jag hade glömt kaffet(!) i bilen, och fick mig loss. Medan jag kryssade mellan småvargarna på väg mot min barndoms gamla blåa Saab 99 lufsade plötsligt en björn ut i vattnet.
Jag började fundera på om jag skulle hinna hämta kaffet om jag skyndade mig. Jag gjorde ett försök...
Men spillde ut kaffet och kom i samma sekund på att jag faktiskt är livrädd för björnar.
Som tur var hade herr B lånat sju patroner av en jägare, byggt ett älgtorn av ett utedass och sköt björnen därifrån. Alla sju skott i bröstet. Och jag hällde lugnt upp nytt kaffe.
När sedan björnen kom emot mig på bakbenen med blodigt bröst och fradgda runt munnen är jag glad att jag vaknade, men jag tror inte att jag var särskilt rädd, för jag höll fortfarande i brickan.
Ska kolla i min drömtydningsbok! Vänta ett tag....*harkel*:
Björnen står för styrka och beskydd, den är också hotande och skoningslös (särskilt björnhonan som skyddar sina ungar). Även en symbol för död och återuppståndelse med förnyad livskraft och kontroll över känslolivet. Om man i en dröm möter en björn utan att bli rädd kan det handla om att man internaliserat den energi som björnen står för, exempelvis att beskydda. Blir man attackerad eller skadad kan det handla om skräcken för det vilda och otyglade inom en. Det kan också vara ett gammalt minne av ett faktiskt hot, vars ursprung iklätt sig djurhamn.
Haha! Nej, jag skojar inte. Varken om drömmen eller vad björnen kan symbolisera. Jag som kollar lite nu och då i den där boken har faktiskt aldrig kollat upp vad alla björnar i mitt liv kan betyda. Härom natten skulle jag ju som bekant eller inte skjuta en björn på min egen gård när jägarna fegade ur. Jag var inte rädd då heller.
Okej. Ska kolla varför vargarna var med...
Den kan vara en bild av personlighetens vilda och okontrollerade krafter som man inte tillstår i verkliga livet och som kräver att få erkännas. Drömmer man om en hel vargflock kan det stå för behovet av ett fungerande familjeliv.
Gha, gha (skratt som fastnat i halsen). Nä, det blir inte roligt längre. Förståeligt - visst, absolut, men inte roligt. Äh, jag provar Kaffe då. Det kan väl ändå inte betyda nåt särskilt?
Kopplas till socialt liv och stimulans i dess mest tvingade former. Kanske uttrycks ett behov av befrielse från konvenans i drömmen.
Jodå. Fan. Ska man börja tro på sånt här mumbo jumbo nu?
Granulering stod det förresten inget om. Men det har jag å andra sidan redan avhandlat i ett flertal blogginlägg. Även om det oftast brukar vara kvicksand så är betydelsen säkert samma.


Tror ni att drömmar betyder nåt?







1 kommentar:

  1. Jag hade en gång en lång och komplicerad dröm om bröllop, elefanter, regn och lervälling, som gjorde att jag insåg att stora bröllop inte riktigt var min grej... Men det visste jag nog redan före drömmen...

    SvaraRadera