bild

bild

fredag 15 juni 2012

Yatzy

Jag tror inte att jag träffat någon som är mindre tävlingsinriktad än vad jag är.
Tävlingar är för mig helt obegripliga och ointressanta.
Resan är målet liksom. Och målet...tja, blir ganska ofta ett antiklimax egentligen. Win or lose.
I brist på annat har vi spelat Yatzy så här på förkvällen.
Jag stryker gladeligen Yatzy, kåk eller missar bonus. Men herregud, det kvittar väl?
Men herr B däremot...
Han är en sån som biter ihop käkarna, skakar tärningarna som en galning samtidigt som han sitter och hånar en. Även när han är i underläge.
En sån som skulle fuska om man tittade bort. Som fuskar även när man ser eftersom han bara måste vinna.
Och 6-åringen verkar ha anammat hela den stilen.
Undrar om sånt är arv eller miljö?
Det KAN ju förstås vara bra att vara tävlingsinriktad. I vissa lägen. Tävlingar tex ;)
Men det gäller då också att klara av att hantera en förlust. Vilket allt som oftast går stick i stäv med vinnarinstinkt. För någon där vinna är allt verkar det vara ytterst svårt att överleva någonting annat.
För mig är det nog så svårt att hantera - och värdera - en seger. Nä, det är lika bra att dra ner på löpsteget och titta på när andra spurtar sig blåa. Inte är jag bättre för att vinner över nån annan. Det funkar inte så.
Tävlingar emot mig själv är en annan femma. Där är det VM i människovärde varje gång. Vare sig det handlar om prickfria universitetsuppsatser eller om att faktiskt orka med att tömma torktumlaren om man bestämt sig för det.
Som tur är blandar jag aldrig in andra i det (även om min duktighetstävling mot mig själv märkligt nog fått andra att reagera genom åren likafullt).
Jag tror att andra kan uppfatta mig som stark som inte lägger mig i den mesta av tävlingshetsen. Men det är tvärtom. Mår man inte bra i sig själv är det jättesvårt att stärkas av en seger.
Förluster däremot kan vara förödande. Eller rättare sagt kommenarer om förlusten. Kommentarer fällda av skadeglada tävlingsmänniskor.
Nä, nu blev det djupt. Haha. Det var inte meningen. Men visst är det intressant att vissa - vuxna(!) - människor är beredda att fuska för att "vinna" i Yatzy?
Hur det gick?
Tja, jag lyckades få alla tärningar att visa samma prickar vid ett antal tillfällen.
I övrigt....så bryr jag mig inte.


1 kommentar:

  1. Haha, precis som jag... Mitt intresse för sällskapsspel är totalt noll !!!
    Har inget intresse av att vinna, orka liksom...
    Nu ut med lilla hjärtat på morgonkiss i regnet o sen börja storstäda.
    Ha en bra dag!!
    Kan höras idag el imorrn kanske??

    SvaraRadera