bild

bild

onsdag 12 september 2012

Skvallrar bäst som skvallrar först?

Skolans värld...
Man kan ju bli tokig på hur vissa saker eskalerar och sköts.
Nej, inte tokig förresten - utan förbannad!
När ett barn förväntas vara the bigger person för att det ligger annat bakom. Och det där bakomliggande är dessutom info från en lärare som man inte vill skicka vidare till sitt barn, för det har inget med honom eller situationen att göra.
Idag fick vi skicka en av sönerna till skolan för att be om ursäkt där två hade varit lika goda kålsupare.
Vilket också läraren villigt erkännde att den registrerat under lektionen. Alltså inget bråk eller nåt. Bara slams och ingen som var ledsen eller upprörd.
Men ändå går händelsen via två lärare och två föräldrapar.
Och att vissa får ta med sig sitt bagage in i helt oskyldiga situtationer gäller tydligen bara om man skvallrar först.
Nej, jag förstår att ni inte förstår vad jag pratar om.
Men poängen är att min son varken gjort eller sagt nåt dumt.
På en nedlåtande fråga från en annan elev har han svarat med samma ord.
Inte världens finaste ord kanske, men det är för övrigt en bedömningsfråga.
Hur som helst...
GRRRRRRRRRRRRRR!!!

Nåväl. Jag ska försöka att inte uppröra mig för långt.
Och hålla lugnet idag om sonen vill fortsätta uttrycka sin ärliga förvåning om hur en snöboll växte till en lavin.
Som en normal(!) och vuxen(!) mor.

Och apropå det(!) - så fyller min ömma moder år idag.
58 år ung.
För den som minns kalasveckan i familjen Annorlunda kan jag som kuriosa nämna att det är mammornas vecka nu. Nästa onsdag fyller nämligen min svärmor 60 år och samma dag fyller även min styvpappas mamma år.
Min mamma har dille på många saker. Och ett av hennes största dillen är gratängformar i olika storlekar och utföranden. Var hon rymmer allt vet jag icke, men idag kommer det en till. Hon ska få en pyrexglasform på trästativ av mig. Tråkig present? Jo, jag vet. Det är därför jag har fyllt den med en smarrig salamilasagne.

Att min man har dille på film och tv-serier vet ni ju redan.
Och igår passade han på, den räven, och staplade hela tre avsnitt från tre olika serier på varandra.
Suck.
Men jag orkade inte protestera så högt. Inte heller orkade jag istället skriva en roman eller lösa korsord.
Så jag satt med. 
Men ikväll är det minsann Nettan som bestämmer. Det finns inte en chans att jag missar Trinny och Susannahs besök här i Skellefteå. Det ska bli jättekul. Hoppas att det är nån man känner igen.
Jag såg förresten att Susannah hade undrat varför svenska kvinnor så sällan bär klänning.
Det undrar jag med...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar