bild

bild

måndag 17 september 2012

Slut som artist

Man hamnar i ett rätt så skumt vacuum när man tagit ut sig så mycket och så länge att det är för sent att varva ner och vila när man kommer hem.
Och när middagsplanerna dessutom faller platt på grund av att ugnen är ockuperad av nån tokdåres snustillverkning.
Och när man under dagen fått en vagel i ögat som gör lika ont som värstaste tandvärken.
Suck och stön.

Å. Nu känner jag ända hem till mig vad ni tänker. Ni tänker att en vagel är världsligt. Ja, ganska många av er tänker till och med att det rör sig om ett I-landsproblem.
Men se, där har ni fel!
Jag är nämligen ovälsignad med vidriga variga vaglar som inte försvinner utan växer sig allt fetare och måste skäras bort. Alltså, ögat måste spärras upp med två enorma ögonfransböjareliknande tänger och sedan bedövas och förlamas ögat så att man inte har något annat val än att ligga där och titta på när det stänker både det ena och andra.
När bedövningen släpper gör det dessutom jävulskt ont.
Som sagt, jag har ju bland annat fött en hel hop ungar utan bedövning och piercat mig själv i naveln så jag är inte direkt smärtkänslig.
Däremot aningen äckelkänslig (vilket förstås går halvdåligt ihop med barnafödande).
Och så kan jag inte låta bli att ligga där och tänka på vad som skulle hända om snubben med skalpellen skulle få hicka eller nåt.
Dessutom är det en lång uppförsbacke tills skalpellen åker fram. Det är ingen idé att jag har en stående tid på ögonkliniken, för av nån anledning ska det alltid ses tiden an in absurdum först.
Och dessutom (jo, det finns många dessutom) är man förstås inte direkt snygg under tiden heller. Till slut vill jag bara lappa till folk som påpekar att jag har en vagel. Som om jag inte märkt det själv.

Nä, vet ni vad jag känner...
Att jag borde få mig ett glas vin så här i slutet av veckan.
Men här finns inte en enda starkvara.
Och mina sista pengar gick åt till att köpa en Västerbottensost på muséet.
Hm. Luktar inte det också moment 22½ så vet jag inte vad.
För vad dricker man till ost?
Jo, vin.
Men för att köpa det behöver jag pengarna jag lagt på....ost.

Är det inte läggdags snart förresten!

1 kommentar:

  1. Jooo, nu går vi och lägger oss! Jag har oxå haft en riktigt utmattande dag, utan vagel, men med IBSanfall from hell... Och Ostens Hus i Burträsk, där har jag varit, på ostprovning. Jag ÄLSKAR ost, vilket sken igenom där. De plockade fram någon ost som luktade så starkt att de måste förvara den i en kyl i ett annat hus, för när de hade den på museet frågade alla gäster om de hade fel på avloppen... Mina kollegor blev blekgröna, men jag smaskade glatt i mig, både min bit och deras... Smaskens med ost!

    SvaraRadera