bild

bild

lördag 12 maj 2012

Fan tro´t

Termometern visar 9 plusgrader.
Men efter att ha varit ute hela förmiddagen kan jag meddela att det är riktiga kalla grader.
Jag tycker till och med att det luktar snö i luften.
Nä, det kändes avslaget att plantera penséer och kratta i rabatten nedanför köksfönstret. Trots att den ligger i absolut söderläge envisas ett isberg med att ockupera halva ytan. Jag fyllde i alla fall på med lite ny jord runt om, haha.
Nu i eftermiddag ska vi elda kvistar från jättebjörken som ligger som ett plockepinn tvärs över gården.
Då lär man väl hålla värmen i alla fall.
Annars går jag väl in och fortsätter med vårbruket.
Det finns plenty att göra här inne också.
Köket och matrummet väller över av fula krukor med allt möjligt. Och mest av allt med 3-åringens pumpor. Vilken växtkraft alltså! Han är mäkta stolt över att både ha köpt frön och planterat själv. För en liten stund sedan kom han in med en mask (något stelfrusen) som skulle bo i den största krukan.
Av nån anledning har jag visst sått sommarblommor i år. Måste vara ett ålderstecken va? Annars brukar jag hålla mig till perenner och grönsaker.
Tur att man går på Litium så man kan besinna sig i alla fall, hehe. Jag fattar inte varför det jämt ska vara så många frön i påsarna. Vem vill ha 200 krukor av samma sort?
Nä, det är jättefult här faktiskt. Stökigt på mina fönsterbrädor. Och därför stökigt i min skalle. Svårt att dammtorka och jord överallt.
Men det är kul när det växer. Magiskt. Och även om precis alla förstås kan lyckas med pumpor blir jag ändå stolt. Precis som en 3-åring.


I övrigt är det oroväckande lugnt här. Tre 15-åringar man inte ser till, en 8-åring (som förmodligen tjuvspelar dator på sitt rum), en 5-åring med sin kompis och lillebror i släptåg som är hos granntjejen och härjar. Lite av lugnet kanske beror på att 11-åringen är fyra mil härifrån hela helgen? Nå. Det är rätt skönt ändå. Och vi vuxna kan få lite gjort. Här har lördagarna nämligen förvandlats till söndagar på sista tiden. Igår gick vi ju all in med pizzagäster, godis, ostbollar, uppesittarkväll och vin. Idag är det städ på gården och falukorv till middag, haha.



2 kommentarer:

  1. Asch då - vi har fredagsmys på torsdagar, städdag på lördagar och gäster på söndagar... Ingen ordning och reda!! *ler*

    Ha en härlig dag Nettan - med eller utan Litium!!Kram

    SvaraRadera
  2. Svinkallt här med och halv storm har det varit... Nu har det mojnat och jag har informerat familjen om att vi hart trädgårdsdag i morgon... Inte så många muntra miner efter det beskede, men jag vägrar vara därute själv...

    SvaraRadera